Wie heeft ontdekt dat de aarde in 24 uur rond haar as draait? En hoe heeft diegene dat ontdekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
De aarde draait niet in 24 uur rond haar as, maar in ongeveer 23 uur, 56 minuten en een aantal seconden.

Antwoorden (3)

Het is eerder andersom geweest.

Men had natuurlijk al langer door dat de tijd telkens donkere en lichtere periodes omvatte. Het was dan handig om zo'n periode een naam te geven, dat werd "dag".
Vervolgens wilde men een steeds nauwkeurigere tijdsaanduiding en men deelde die periode op een gegeven moment op in 2 periodes met een lengte van 12.
(want 12 rekent lekker makkelijk zonder rekenmachine). Die periodes kregen natuurlijk ook weer een naam, dat werd een "uur".

De aarde draait trouwens niet om haar as in 24 uur, dat lijkt zo als je de zon als referentiepunt neemt. Maar omdat de aarde zelf om de zon draait klopt dat dus niet.
Neem je een referentiepunt dat veraf staat (b.v. een ster), dan zal je zien dat een rondje rond haar eigen as ongeveer 23 uur 56 minuten duurt (de siderische dag).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Wel een mooi antwoord, maar nog geen antwoord op de vraag.
Wie en hoe?
Toen men nog dacht dat de aarde plat was, was men zich ook al bewust van dag en nacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een goed antwoord! . Zoals de vraag gesteld is, is er geen "wie" en "hoe".
SimonV
10 jaar geleden
Ik lees de vraag zo: "Hoe is ontdekt dat de aarde om haar as draait?"
Maar misschien ligt het accent op 24 uur...
Dat de aarde om haar as draait is niet ontdekt. Dat kun je niet echt constateren.
Alleen, als je veronderstelt dat de aarde stilstaat, moet je je in bochten wringen om de banen van de planeten (epicycles) te beschrijven.
Terwijl, als je aanneemt dat de aarde ronddraait, de planeten simpel gezegd, rondjes om de zon draaien. Dat werd overigens al in de oudheid bedacht.
Met het zwaartekracht idee van Newton zijn we wel definitief tot de tweede opvatting gekomen, omdat het eerste model daar helemaal niet mee te rijmen valt.
Reddie
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , met "in de oudheid" bedoel ik al honderden jaren vC.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@reddie dan was het dus het model van Ptolemaeus.
Copernicus heeft ontdekt dat de zon niet om de aarde, maar dat de aarde om zijn eigen as draait. Hij kon dit nog niet bewijzen omdat de telescoop nog niet was uitgevonden.

Het bewijs hiervan werd geleverd door Galileo Galilei in 1610. Hij verbeterende eerste telescopen en bewees de stelling van Copernicus middels de schijngestalten van Venus en Mercurius

De verdeling van dag en nacht in 2x12 uur was staat daar los van.
De oudste mechanische klok stamt uit de 10e eeuw.
Daarvoor waren er zonnewijzers. De oudste stamt uit 1500 voor Christus.
De Egyptenaren hebben de verdeling in 12 daguren en 12 nachturen gemaakt (Bron3)
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Plus! Ik had gehoopt op zo'n antwoord.