kunnen we op mars het zuurstof begin van de aarde namaken?

in het begin van de aarde leek onze atmosfeer op die van mars NU. voornamelijk kooldioxide, een beetje stikstof en minimaal wat andere gassen.
toen ontstond er op cellulair niveau leven op aarde dat kooldioxide inademde en zuurstof uitademde. dat werd het begin van al het leven op aarde zoals we het nu kennen.

mijn vraag is: wat zou er gebeuren als de mens die eerste zuurstof uitademende organismen op mars zou 'uitzetten'? zouden die dan OOK voor een zuurstof bron gaan zorgen?

en zo ja, waarom heeft de wetenschap/NASA etc dat nog niet gedaan?
en zo nee, wat is er dan zo anders aan mars, waardoor die wezens daar, met de zelfde atmosfeer als de prille aarde, dat NIET kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, dat zal niet lukken. Het proces dat op Aarde heeft geleid tot 20% zuurstof in de atmosfeer heeft miljoenen jaren geduurd. Bovendien was voor het ontstaan van het eerste leven een grote hoeveelheid vloeibaar water nodig, en dat is er op Mars niet.
Verder heeft Mars geen magneetveld dat een dichte atmosfeer zou kunnen vasthouden. De temperaturen zijn te laag en de temperatuurschommelingen te groot. En zo zijn er nog wel enkele tientallen redenen te bedenken dat dit niet gaat en zeker niet zomaar even binnen enkele jaren.
WimNobel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Met de reactie van CaatPeeters erbij, een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk antwoord dat voor zover ik kan oordelen alle aspecten heel goed heeft uitgelegd.

Andere antwoorden (1)

Zuurstof is voor primitief leven een grote killer. Daarom moeten we nu primitief leven in de modder en oceaanbodems zoeken. Het is dus niet slim Mars te enten met zuurstofproducerende organismen. Mars heeft ook geen water meer, daardoor is er ook geen grondstof om zuurstof mee te maken. CO2 is nog wel aanwezig in de vorm van ijs op de poolkappen, maar daar heb je weer niets aan om zuurstof te maken. Men zou dus water moeten vrijmaken uit de Marsbodem, dat zal misschien nog wel mogelijk zijn op grotere diepte, op grote schaal zou het misschien kunnen met een ijsmaan zoals die rond de reuzenplaneten wel te vinden zijn.

Op Aarde duurde het overigens toch opmerkelijk kort voor het leven om fotosynthese te gaan gebruiken. Het grootste probleem voor het leven op Mars is waarschijnlijk het ontbreken van een sterk magnetisch veld waardoor de atmosfeer op den duur door de zonnewind werd weggeslagen.

De deeltjes van de zonnewind bewegen erg snel in vergelijking met normale moleculen in de lucht. (solar wind komt in twee smaken, langzaam 400 km/s, snel 750 km/s. De moleculen hier in de atmosfeer gaan met ongeveer 500 m/s, dus duizend keer zo langzaam, bij een directe botsing kunnen er dus makkelijk deeltjes uit de ijle hoge atmosfeer worden geschoten, de ontsnappingssnelheid is ongeveer 11000 m/s, de kans dat een deeltje spontaan 20 keer zo snel als gemiddeld gaat is erg klein, daarom blijven ze normaal gesproken aan boord. Op Mars is de ontsnappinssnelheid wel wat lager, maar zou de atmosfeer normaal gesproken wel moeten blijven zitten.