Dit is een bewerkte foto, geen artist impression maar een vervormde foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yep. Leuk gephotoshopt. !
Volgens mij is dat een afbeelding van een zwart gat (black hole). Dan is het dus een artist's impression, want zwarte gaten zijn niet zo dichtbij dat je ze zo kunt fotograferen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een echte foto van de Melkweg, die zodanig bewerkt is dat je ziet wat je zou zien als er een zwart gat vlakbij en voor de Melkweg zou staan. De bewerking is niet met photoshop gedaan, maar met een programma dat precies de invloed van het zwarte gat op de lichtstralen berekent.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt geen foto maken van een 'zwart gat vlak bij en voor de Melkweg', want wij zitten IN de Melkweg. De foto is vanaf ons gemaakt, richting centrum van de Melkweg.
WimNobel
10 jaar geleden
"De Melkweg" is een lichtende band die aan de hemel te zien is. Daar kun je best een foto van maken. "Het Melkwegstelsel" is de interpretatie van die band als het sterrenstelsel waarvan wij deel uitmaken. In de geconstrueerde afbeelding is het (fictieve) zwarte gat op kleine afstand van ons geplaatst, veel dichterbij dan de duizenden sterren die samen die lichtende band vormen die we Melkweg noemen.
Dit kan gewoon geen echte foto zijn. Op de vergote afbeelding zie je een grote ronde schijf die het zwarte gat moet voorstellen. Een zwart gat is in omvang kleiner dan een normale ster. Normale sterren zien we als puntvormige stippen aan de hemel. Zelfs met de grootste microscopen zijn die niet als een schijfje te zien. (met uitzondering van Betelgeuze misschien) laat staan dat een zwart gat als een schijf kan worden gefotografeerd.

Toegevoegd na 59 seconden:
microscopen moet natuurlijk zijn telescopen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, deze foto beantwoord op illustratieve wijze het zwarte gat in het hart van de melkweg en vormt een grafische voorstelling van iets dat nog niet waargenomen is of niet visueel waargenomen kan worden.