Als je overdag de maan ziet. Is er dan aan de andere kant van de wereld een maanverduistering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Nee, dan staat daar de maan gewoon onder de horizon.

Bij een maansverduistering valt de schaduwkegel van de aarde over maan, dat is dus heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk is een maansverduistering het toppunt van volle maan.
Zoiets van "Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op zijn neus..
Bij volle maan staat de aarde namelijk BIJNA precies tussen de zon en de maan.
Bij een maansverduistering staat de aarde PRECIES tussen de zon en de aarde.
Nee, als er een maansverduistering is, dan is die overal ter wereld waar het nacht is (en niet bewolkt) te zien. Op de andere helft van de wereld is het dag en staat de maan onder de horizon. Overdag de maan zien kan wel, maar dan is het geen volle maan en zeker geen maansverduistering.
WimNobel
10 jaar geleden
Maansverduisteringen kunnen zich alleen voordoen bij volle maan.
Dan staat de Aarde tussen de Zon en de Maan.
Wanneer wij de Maan overdag zien dan staat bij er gelijktijdig met de Zon.
Bij nieuwe maan zien we de Maan 's nachts niet, dan staat hij volledig tussen de Zon en de Aarde. Het is tijdens nieuwe maan dat er zich ergens op Aarde zonsverduisteringen kunnen voordoen.

De Aarde draait in 24 uur om zijn as, de Maan heeft 28 dagen nodig om rond de Aarde te draaien. De mensen aan de andere kant zien de Maan (ongeveer) zoals wij, alleen op een ander tijdstip.

Ik hoop dat het zo duidelijk is