Kan de Hubble telescope afbeeldingen maken van onze melkweg?

De hubble telescope werkt als een soort tijdmachine het kan afbeeldingen maken van het universum zoals het 10 biljoen jaar geleden was. als het dit kan kan het dan ook afbeeldingen maken van ons eigen melkweg stelsel zoals het een paar biljoen jaar geleden was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee.

Het kan afbeeldingen maken aan de hand van het licht dat vandaag wordt opgevangen. Voor stelsels die vele miljoenen of zelfs miljarden lichtjaren van ons af liggen, betekent dit dat het een afbeelding is van hoe dat stelsel er diezelfde hoeveelheid miljoenen of miljarden jaren geleden eruitzag.

Onze Melkweg is - logischerwijs - niet zo ver verwijdert. Het heeft een diameter van 100.000 lichtjaar, en wij bevinden ons niet op de uiterste randen. Dus we kunnen in ons eigen stelsel "slechts" zo'n tijd terug kijken - en niet eens tot het andere uitserste, omdat dat zicht verborgen wordt door het centrum van de Melkweg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dan "Nee, niet zoals het zo lang geleden was.

Gewoon afbeeldingen van de Melkweg kan natuurlijk wel, al kun je geen afbeeldingen maken van het geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct en volledig antwoord, +1. Toevoeging: we kunnen geen beelden maken die laten zien hoe onze melkweg er van buitenaf uitziet, omdat we er zelf binnenin zitten. Net zoals je geen foto's kunt maken van de buitenkant van je huis zolang je binnen blijft. We hebben op dit moment de technische mogelijkheden niet om satellieten tot buiten onze melkweg te sturen. Ook al zouden we die mogelijkheden wel hebben, dan nog zou het eerst tienduizenden jaren duren om ver genoeg weg te komen. Dan zouden er foto's kunnen worden gemaakt, maar als je die met een radioverbinding naar de aarde zou terugsturen, zou het nogmaals tienduizenden jaren duren voordat die radiosignalen ons zouden bereiken.