Is zwaartekracht op alle planeten gelijkmatig verdeeld?

Op Aarde is zwaartekracht overal ongeveer gelijk.
Is dat op andere planeten ook zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

De zwaartekracht op aarde is zeker niet gelijk verdeeld hoewel de onderlinge verschillen nu ook weer niet zo groot zijn dat je ze als mens kunt voelen. Bijgevoegd twee plaatjes met de zwaartekrachtverdeling van de aarde en de maan die uitermate nauwkeurig zijn gemeten met satellieten. Beide beelden zijn min of meer vergelijkbaar.

Je kun de conclusie trekken dat ditvoor alle planeten vergelijkbaar zal zijn omdat de massa in een planeet de neiging zal hebben zich gelijkmatig binnen de bol te verdelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zwaartekracht is de kracht waarmee de hele planeet aan je trekt. Aangezien de hele planeet altijd 'onder' je voeten is, zal het niet uitmaken waar je op de planeet staat.

Dat wil nog niet zeggen dat je gewicht overal hetzelfde is.
Als een planeet om zijn as draait, zoals de aarde, heb je op de evenaar minder gewicht (maar wel evenveel massa) dan op de polen. Dat komt doordat de planeet je als het ware van zich af slingert. Vergelijk het maar met een gewicht aan een touw dat je boven je hoofd ronddraait. De zwaartekracht van de planeet is daar overigens nog steeds gelijk aan die op alle andere plekken, maar hij wordt tegengewerkt door de middelpuntvliedende kracht van de draaiing, waardoor je op een 'veerweegschaal' lichter bent. Je hebt daar dus minder gewicht (maar evenveel massa) als elders op de planeet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat wij nog nooit op alle planeten zijn geweest ,kunnen wij aannemen wat wij willen.maar wij kunnen niet weten of de zwaartekracht op alle planeten gelijk is.dat blijft gissen .natte vingerwerk.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus we moeten overal zijn geweest om natuurwetten zeker te weten? Lijkt me niet helemaal te kloppen.
niko
10 jaar geleden
we kunnen niet weten of onze natuurwetten in het hele universum geldig zijn.onze natuurwetten zijn gebaseerd op wat wij van deze speldenknop weten.omdat nou meteen tot universele wetten te bombarderen,lijkt me ook niet helemaal juist.
Reddie
10 jaar geleden
Als je veronderstelt dat de natuurwetten niet overal hetzelfde zijn, moet je concluderen dat alle vragen over astronimie dus complete onzin zijn.
niko
10 jaar geleden
ik zeg alleen dat we dat niet kunnen weten.er is heel veel wat we weten over het universum wat geen onzin is.de rest is speculeren en wellicht dat in de toekomst onbeantwoorde vragen beantwoord zullen worden.
niko
10 jaar geleden
(^_^)
Het ligt eraan hoe perfect ROND een planeet is.
Zelfs op onze eigen aarde die er toch aardig rond uitziet, zijn er verschillen. Ik meen me te herrinneren dat wetenschappers een keer – puur voor de fun – een test gedaan hebben met een tuinkabouter.
Die hebben ze op verschillende plaatsen van de wereld gewogen, en op de evenaar woog die kabouter net iets meer dan op de polen. Je praat over frakties van verschillen. Maar toch…een verschil is een verschil.
De verklaring hiervoor is, dat planeten meestal niet perfecte ronde bollen zijn, maar aan de polen iets afgevlakt zijn. Dus, bevindt zich minder aarde/zwaartekracht onder je voeten als je op de polen bent, dan wanneer je op de evenaar bent.
En minder massa onder je voeten is minder zwaartekracht, is minder gewicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorzaak van het effect is niet correct. Je bent juist zwaarder bij de polen omdat je dichter bij het zwaartekrachtmiddelpunt van de aarde bent. Alleen is dit effect te verwaarlozen t.o.v. de middelpuntzoekende kracht die je op de evenaar ondervindt, waardoor je op de evenaar net iets zwaarder bent dan op de polen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
i stand corrected.
Mullog heeft gelijk. Ook de NASA heeft uitgerekend dat je inderdaad op de polen juist zwaarder bent dan bij de evenaar. Mijn excuses voor het foute antwoord.
Het komt inderdaad door de middelpunt vliedende kracht die op de evenaar harder aan je trekt (naar buiten toe) dan op de polen. Het water-in-de-ronddraaiende-emmer effect, als het ware.
Een hemellichaam als de maan of de aarde heeft een 'generieke' zwaartekracht. Dat wil zeggen dat de zwaartekracht overal nagenoeg gelijk is. Nagenoeg, maar niet exact.

Dit heeft echter niets te maken met de centrifugale kracht, die een object bij de evenaar iets minder laat wegen dan bij de polen vanwege de draaiing van de aarde. Er is bij de evenaar slechts een kracht nadrukkelijker tegen de zwaartekracht aan het werken dan bij de polen. Zeggen dat er bij de evenaar minder zwaartekracht is, is het zelfde als zeggen dat op de oceaan geen zwaartekracht is omdat boten daar blijven drijven. Hier is het echter de opwaartse kracht (wet van Archimedes) die zich tegen de zwaartekracht verzet.

De zwaartekracht is op aarde (en op de maan, etc) overal nagenoeg maar niet exact gelijk, omdat sommige plekken in en op de aarde een grotere dichtheid (=soortelijke massa) hebben dan anderen, wat de lokale zwaartekracht licht kan beinvloedden.

Sterker nog, als je kijkt naar CERN en de large hadron collider: daar moeten de wetenschappers rekening houden met de positie van de maan ten opzichte van de LHC, omdat de aantrekkingskracht van de maan de grootte van de circel van de deeltjesversneller beinvloed. Het zijn kleine maar meetbare verschillen.

Er is dus veel van invloed op de zwaartekracht en het waarnemen er van. Maar aantoonbaar minder gewicht is niet per definitie gelijk aan minder zwaartekracht want het kan ook beteken dat andere krachten in effect zijn die de werking van zwaartekracht op een object deels of geheel lijken op te heffen.