Waarom kan de zon wel branden in de ruimte, maar een kaars niet?

Ik kwam net deze vraag tegen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/ziet-kaarsvlam-ruimte.447080

En daar las ik dat een kaars vanwege zuurstofgebrek niet kan branden, maar waarom brand de zon dan wel?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het twee heel verschillende vormen van branden zijn.

Het branden van een vlam is een chemische reactie, waarbij brandstof een verbinding aangaat met zuurstof.

Het branden van de zon is een kernfusiereactie waarbij waterstof wordt omgezet in helium. Dat heeft dus helemaal niets te maken met vlammen zoals wij die normaal bij een brand zien.

De enige overeenkomst is dat er in beide gevallen veel energie in de vorm van warmte en licht vrijkomt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat plusje geef ik dan wel!