hoe blijft een ruimtecapsule tijdens de omwentelingen rond de aarde op steeds dezelfde hoogte/afstand ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Daar hebben ze kleine raketjes voor die de hoogte en positie op niveau houden.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom een -, van mij een +. Doordat ze relatief dicht bij de aarde zitten worden ze enigszins afgeremd door de atmosfeer. Door stuurraketjes af en toe ontsteken blijven ze op koers! Het antwoord is goed.
Reddie
10 jaar geleden
+ voor het terechte antwoord.
Doet die ruimtecapsule ook niet, hij zakt terug af naar de Aarde door de zwaartekracht.
Zo nu en dan dient men terug hoogte te winnen door de motoren te starten.
Ruimtecapsules/stations hangen niet echt heel hoog. Het ISS heeft een hoogte van ongeveer 400 Km.

Er bestaat ook zoiets als een geostationaire sattelliet, deze draaien syncroon mee met de Aarde, hun hoogte (rond de 38.000 Km) zorgt ervoor dat ze snelheid genoeg hebben om niet naar Aarde te vallen en ze gaan ook net niet snel genoeg om hun baan om de Aarde te verlaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door een mengeling van zwaartekracht en middelpuntvliedende kracht wordt de ruimtecapsule tegelijk weggeduwd van de aarde(middelpuntvliedende kracht) en aangetrokken door de aarde(zwaartekracht). Toch wordt de capsule langzaam naar de aarde getrokken.

p.s.: Zo blijven planeten ook rond de zon draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de satelliet redelijk dicht bij de aarde zijn rondjes draait, is er nog sprake van een, zeer dunne, atmosfeer. De satelliet wordt dus door botsingen met deeltjes afgeremd en daardoor komt deze in een steeds lagere baan terecht. Het terugzakken heeft dus niets te maken met de zwaartekracht: in een volledig vacuüm zou de beweging eeuwig doorgaan.