Bestaat er vanuit de ruimte gezien eigenlijk wel een onder, boven of zijwaarts?

Australië wordt ook wel vaker "down under"genoemd. Men beschouwt over het algemeen de noordpool als de bovenkant van de Aarde en de zuidpool als de onderkant van de Aarde. Maar als een astronaut gewichtsloos in de ruimte zweeft bestaat er dan eigenlijk wel een boven, onder of zijwaarts? Kan de zuidpool dan net zo goed de bovenkant van de Aarde zijn, hoe moet ik dat zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Bovenkant, onderkant en zijkanten zijn allemaal tijdelijke begrippen. Ze gelden zolang je vanuit een vast standpunt kijkt en het object niet verplaatst. Zodra je een object verplaatst kan boven onder worden of een zijkant kan bovenkant worden enz. Alleen de binnenkant en de buitenkant zijn vaste gegevens, zolang je een object zelf nier verandert.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens
Er is geen universeel boven of onder. De coördinaatsystemen die we gebruiken zijn gewoon standaarden door mensen vastgesteld. In principe zou een astronaut die in de ruimte zweeft dus ook de zuidpool net zo goed kunnen aanwijzen als de bovenkant van de aarde. Dat de noordpool echter wordt gezien als de bovenkant heeft puur te maken met wat men vroeger zo heeft gedefinieerd. Dit is vervolgens standaard geworden. Ook zal het te maken hebben gehad met het magnetische veld van de aarde. De noordpool van een magneet wijst ook naar de noordpool van de aarde, zoals bij een kompas het geval is.

Toegevoegd na 24 minuten:
Zie ook deze 2 links:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Objectief gesproken is er geen boven- of onderkant in de ruimte. Echter, de mens blijkt een natuurlijke voorkeur te hebben om bij draaiende bewegingen de rechtse draaiing (met de wijzers van de klok mee) te beschouwen als de "juiste" draairichting. Als men kijkt naar de rotatie van de aarde om de zon (of van de maan om de aarde), dan lijkt dit dus juist te zijn als we dit bekijken vanaf die kant die we "boven" noemen. Vandaar dus dat dit gevoelsmatig door iedereen zo wordt aangenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit elk plaats in het hele heelal is erg geen vaste onderkant, zijkant etc