Zou een maan rondom een gasreus in een dichte baan rondom een rode dwerg wel leefbaar kunnen zijn?

Wetenschappers zeggen dat de kans op leven op een PLANEET in een dichte baan rondom een rode dwerg klein is door het sterk magnetisch veld van de rode dwerg. De krappe baan leidt tot sterke getijdenkrachten tussen de planeet en de ster. Hierdoor is de planeet altijd met dezelfde kant naar de ster gericht. Er is dus een dagkant waar het altijd licht is, en een nachtkant met eeuwige duisternis.

Bovendien heeft een rode dwerg vaak enorme uitbarstingen aan haar oppervlakte, waarbij grote hoeveelheden infrarode straling en röntgenstraling naar de PLANEET wordt geslingerd. Als een planeet maar op een paar miljoen kilometer van de ster cirkelt, heeft dit ernstige gevolgen voor het ontstaan en de ontwikkeling van leven.

Kortom kan een GASREUS in een dichte baan rondom een rode dwerg, die MANEN heeft, zijn MANEN beschermen of gedeeltelijk beschermen zodat er misschien leven op zo'n MAAN kan zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een maan bij een gasreus bij een rode dwerg lijkt me geen geschikte omgeving voor leven. Ik heb de daarvoor de volgende argumenten bedacht:
1. Als de planeet in een dichte baan om de rode dwerg cirkelt, dan komt de maan ook heel dichbij, en zal als hij tussen ster en planeet staat dus sterk verhit worden. Maar een deel van zijn baan om de planeet wordt hij door de planeet afgeschermd en zal dan dus sterk afkoelen. Gevolg is grote temperatuurswisselingen.
2. De maan zal vermoedelijk steeds met dezelfde kant naar de planeet gericht zijn. Daardoor zal ook steeds dezelfde kant periodiek door de ster beschenen worden. De andere kant ontvangt nooit sterlicht.
3. Het magnetische veld van de rode dwerg is voor de maan evenzeer een probleem als voor de planeet.
4. Ook de uitbarstingen met röntgenstraling zijn op de maan net zo goed van toepassing.
Enige pluspunt is dat de maan i.t.t. de gasreus waarschijnlijk een vast oppervlak zal hebben. Maar de aanwezigheid van water (doorgaans beschouwd als een voorwaarde voor leven) is dan weer veel minder waarschijnlijk.
Overigens vraag ik me ook af of een gasreus in een nauwe baan om een ster wel manen kan hebben. Misschien is de baan van zo'n maan door de getijdenkrachten wel instabiel.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

NASA is bezig met zulke onderzoeken maar de kans is microscopisch klein dat er leven is