Wat is de kans dat er elders in het enorm grote heelal een zonnestelsel bestaat met een 'aarde' op precies de juiste afstand van de 'zon'?

Waanzinnig om de grote van het heelal te proberen te bevatten, in dit enorm enorm enorm groot heelal zou daar een andere 'mekwegtstelsel' kunnen bestaan waarbij ook leven zich heeft ontwikkelt op 'aarde'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou zeggen, behoorlijk groot.

Vergelijkbaar:

Gemiddeld gaat er in een sterrenstelsel eens per eeuw een ster Supernova. Dit betekent dat het dagelijks meerdere keren voorkomt, in heel het universum.

Het is zo groot, dat dingen die een onwaarschijnlijk lage waarschijnlijkheid hebben, nog altijd gemeengoed zijn - zolang de waarschijnlijkheid groter is dan 0.

En we weten tenslotte van tenminste één voorbeeld waarin je gegeven scenario het geval is. Als het één keer mogelijk is, waarom zou het dan niet vaker kunnen gebeuren? Zeker als je bedenkt dat onze zon slechts een doorsnee ster is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch snap ik het niet aangezien leven zoals we dat kennen mogelijk is onder zeer strenge voorwaarden. Het is niet alleen de afstand van de zon tov aarde maar ook dingen als: - atmosfeer,
- ozon laag
- de afstand van bijv jupiter tov de aarde, waardoor deze als stofzuiger regeert voor asteroiden die ons waarschijnlijk allang hadden vernietigt.
- zuurstof gehalte tov stikstof gehalte
- zo kan ik wel doorgaan, dan lijkt me juist dat als aan al deze en meer voorwaarden voldaan moet worden de kans juist heeeel klein is... Wat begrijp ik hier dan niet in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven is niet per sé beperkt tot leven zoals wij het kennen. Als je deze beperking oplegt, zul je het misschien missen als je het tegenkomt. Op aarde zijn de verschillen tussen organismen al zo groot, je ziet duidelijk dat er een heleboel verschillende oplossingen ontstaan zijn voor bestaande uitdagingen. In andere omstandigheden moet je juist verwachten dat de oplossingen nog verschillender zijn dan de verschillen die we hier zien. En hoe klein schat je de kans op een zonnestelsel als de onze? Dan kunnen we een kleine berekening gaan doen. - Als we ons Melkwegstelsel beschouwen als een gemiddeld sterrenstelsel, met zo'n 100.000.000.000 sterren,
- We bestuderen foto's als de Hubble Ultra Deep Field, die laten zien dat een leeg lijkend stukje ruimte vele duizenden sterrenstelsels kan bevatten,
- Deze foto is slechts een klein deel van ons gezichtsveld, en soortgelijke foto's zijn ook gemaakt in andere leeg ogende stukken ruimte (ik geloof momenteel een stuk of 4, maar kan ernaast zitten),
- Een voorzichtige schatting van het aantal stelsels komt eveneens op 100.000.000.000. Je hebt dan 100.000.000.000 * 100.000.000.000 sterren (voorzichtige schatting). Dat zijn er 10.000.000.000.000.000.000.000, laag geschat. Hoe groot acht je de kans op een stelsel als het onze? 1 op 10 miljard (0,0000000001)? Dan heb je er dus 1.000.000.000.000. Grote getallen zijn niet voor niets groot. Kleine kansen worden op die manier behoorlijk rechtgetrokken.

Andere antwoorden (7)

Die kans is heel groot.

Overigens kan hier denk ik geen goed of fout antwoord op gegeven worden.

En misschien is er heel ver weg, nog wel een andere zon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is oneindig groot, aangezien het heelal oneindig is.
Meer dan 100% dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meer dan 100% ? alleen symbolisch kan dat in mijn beleving, je voor 200% inzetten...maar in dit geval lijkt met dat onmogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiskunde is zeker niet je sterkste kant? Stel dat ik zou zeggen dat de kans 1000% was, dan zou dit betekenen dat er 10 met de aarde vergelijkbare planeten zouden zijn. Leuk ook, al die mensen die het inzicht niet hebben om een antwoord te begrijpen, die in al hun verwarring maar gelijk gaan minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeit! + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank. Leuk plaatje, raaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat iets er is, zit tussen 0 (0%) en 1 (100%). Als het bestaat, is de kans 1 (100%). Niet meer. Percentages boven de 100 kunnen in de wiskunde, maar niet in deze context.
Ik schat dat deze kans redelijk dichtbij de 1 is genaderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er zelfs van overtuigd dat er in andere zonnestelsels ook planeten zijn waar de condities aanwezig zijn voor leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal niet een kopie van de aarde zijn, maar gezien de aantallen sterren die er zijn, en de uitkomst van de formule waarmee ze de kans op leven op andere planeten berekenen zullen er zeker planeten zijn waar leven aanwezig is. Temeer er vandaag de dag bosjes planeten worden ontdekt. Uitleg Drake formule hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is 0,087% per kubieke lichtjaar heelal inhoud
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al een aantal exoplaneten (planeten om andere sterren dan de Zon) ontdekt die een vergelijkbaar formaat hebben als de Aarde. We zijn pas heel kort bezig met exoplaneten ontdekken, dus heel veel hebben we er nog niet gevonden. En dan voornamelijk nog hele grote ook, omdat die makkelijker te zien zijn. Het wachten is tot we een exoplaneet vinden die in de "leefbare zone" rond z'n ster draait. Ik verwacht dat de eerste binnen nu en vijf jaar gevonden wordt.

De kans op leven op zo'n planeet kan ik niet echt inschatten. Maar ik hoop dat het ervan krioelt.