Nee, dat kan niet. Bij een supernova worden elementen zwaarder dan IJzer gevormd. Stel da alle materie weer terug naar elkaar zou vallen, dan is het geen gewone ster meer, want die samenstelling komt bij normale sterren niet voor. Die besteen voornamelijk uit Waterstof en een beetje Helium.
Reddie
10 jaar geleden
Wat bij een supernova achter blijft zijn de resten van de ster die explodeerde. Dit kan een neutronenster zijn of een zwart gat. Beiden voldoen niet aan de definitie van een ster ( "Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma." , zie de wiki link).

Supernova worden in twee types verdeeld (die weer een eigen verdere onderverdeling kennen, zie de wiki link). Hierbij heeft type I al geen waterstof meer in zijn spectrum, waarmee de ster al in een andere levensfase zit dan bijvoorbeeld onze zon. Ik ga ervan uit dat je ook sterren die al verder in hun levensfase zitten maar nog wel aan de eerste definitie voldoen ook tot de sterren rekent.

Als je dan weet dat wat achterblijft een zware bol is die alle materie die in de buurt komt zal opzuigen en als je weet dat de explosie het grootste deel van de stermaterie (en andere materie die in de buurt is) weg blaast, dan kan de conclusie alleen maar zijn dat de supernova nooit meer ster kan worden.

Wat dan weer wel is, ios dat op het moment dat de schokgolf van de explosie een gaswolk bereikt die min of meer in de buurt is dit er toe kan leiden dat dit gas samengeperst wordt, wat weer tot stervorming kan leiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als sterren ( zonnen ) aan het einde van hun leven zijn gekomen kunnen er twee dingen gebeuren. Het ligt aan de grootte van de ster WAT er met de ster gebeurd.

Een ster waarvan de massa van de kern kleiner is dan 1,4 zonsmassa ( dit noemt men de Chandrasekhar-limiet) zwelt op tot een RODE REUS aan het einde van haar leven. Dit noemt men een NOVA. Daarna implodeert de ster tot een WITTE DWERG. Alle massa word samengedrukt tot de grootte van ongeveer een flinke maan ( een paar duizend km ) Daarna koelt ze af tot een ZWARTE DWERG die niet waarneembaar is.
Bij bovenstaand proces worden géén nieuwe sterren gevormd.

Een ster waarvan de kern groter is dan 1,4 zonsmassa explodeert aan het eind van haar leven met een enorme kracht. Dit noemen we een SUPERNOVA. Een supernova-uitbarsting is herkenbaar aan de enorme hoeveelheid licht die erbij wordt uitgestraald.
Daarna implodeert de ster tot een NEUTRONENSTER. Alle massa wordt samengedrukt tot de grootte van ongeveer een voetbal of nog kleiner. Óf als de massa groot genoeg is, wordt alle massa samengedrukt tot de grootte van een millimeter of nog kleiner, een lichaam zo zwaar dat zelfs licht niet kan ontsnappen aan de zwaartekracht. Dit noemen we een ZWART GAT.
Bij een SUPERNOVA kunnen wél nieuwe sterren ontstaan. Deze worden gevormd uit het gas dat tijdens de explosie de ruimte wordt ingeslingerd.