Als een meteoriet op de aarde slaat, precies waar jij woont, zie je die dan aankomen?

En zo ja, als je 'm ziet aankomen, hoeveel tijd heb ik dan nog?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik bedoel: Als een meteoriet op de aarde slaat, precies waar ik woon, zie je die dan aankomen?

Heel scherp Peter.. ;)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik hoef geen advies hoor.
Ik wil niet in veiligheid komen, het maakt me ook niet uit of ik de klos ben. Of dat ik dan dood ga ja of nee (lijkt me logisch)
MAAR

1. Zie je 'm aankomen?
2. Hoelang heb je dan nog.
Dat is echt alles wat ik wil weten, meer niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meteorieten heb je in verschillende maten.De kans dat er een in je huis slaat is nihil.Als je hem ziet kun je niet wegkomen voordat je maar realiseert wat er aan de hand is,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, als ik wist hoeveel tijd ik nog had, dan kon ik daar een antwoord op geven. Ik wil juist weten hoeveel tijd ik dan heb zodat ik dan kan nadenken wat ik dan nog zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg, pak een goede paraplu en jij kunt nog een eitje bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wreed! Stel je voor, je loopt op een zonnigge dag in een drukke winkelstraat...,.....plots merk je dat ineens donkerder om je heen wordt.....,.....BOEM!!!........ Eh, wordt vervolgt..

Het beste antwoord

Een meteoriet is het deel van een meteoroïde dat op de aarde inslaat na vanuit de ruimte door de atmosfeer te zijn gevallen. Tijdens de tocht door de dampkring wordt het materiaal sterk afgeremd en zeer heet; dit kan als een meteoor te zien zijn. In wezen is een meteoriet puin uit de ruimte.

De snelheid waarmee meteoroïden de atmosfeer binnenkomen bedraagt 35 000 tot 250 000 km/h (10 tot 70 km/s). Om de tocht door de dampkring te kunnen overleven, moet zelfs voor grote meteoroïden de snelheid niet hoger zijn dan ongeveer 27 km/s (ongeveer 100 000 km/h). Alleen zeer grote meteoroïden (meer dan 100 000 kg) ondervinden relatief zo weinig weerstand dat de snelheid voldoende blijft om bij inslag een krater te veroorzaken.

Een aanzienlijk deel van de meteoroïde verdampt en slechts een beperkt deel bereikt de aarde: vaak zelfs helemaal niets. De massa van de Sichote-Alin-meteoroïde wordt geschat op 70 000 tot 100 000 kg, waarvan ongeveer 30 000 kg als meteoriet op de aarde is ingeslagen. De massa van de Nederlandse Glanerbrug-meteoriet bedroeg naar schatting vermoedelijk tussen de 20 tot 200 kg, waarvan minder dan 1 kg het aardoppervlak bereikte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zien we 'm aankomen?
Vanaf wanneer kan je 'm zien? Pas als ie de dampkring raakt? Eerder niet?
Hoeveel tijd heb ik dan nog? Want je vertelt nu hoe snel alles gaat maar ja... dat was de vraag nie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Wanneer je gewoon wakker bent dan zul je 'm waarschijnlijk wel aan zijn komen, maar veel tijd heb je niet met iets dat wel tot 70 km per seconde op je af komt razen. Je zult super snel moeten reageren en dan ligt het er maar aan hoe groot de meteoriet is. Zal er nog wat over zijn tegen de tijd dat ie de grond of in dit geval jou nadert. Je ziet 'm inderdaad pas wanneer het de dampkring binnen komt. Vanaf daar word ie heel heet en verdampt het helemaal of gedeeltelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eitje bakken lukt niet meer dus?
Drinken inschenken en dan nog snel bijvoorbeeld een borrel achterover gooien, dat zou dan misschien nog net lukken? Dit is trouwens (het stukje in je eigen woorden) tot nu toe het meest waardevolle antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De atmosfeer is gemiddeld 1000 km dik. Je zult ongeveer 14.2 seconden hebben om je borreltje in te schenken en het op te drinken, proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joh... Das niet erg veel tijd. Ik zet de champagne wel vast koud hahaha...
Goh. Ik wist dat niet.
Proost!! Bedankt voor je reacties! Ben er erg tevreden mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan ;-)

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk een heel mooi type vuurwerk tot het de aarde raakt en dan houdt alles op als de meteoriet groot genoeg is. Dan verdamp je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar nu weet ik nog steeds niet hoe lang. Dat is gewoon giswerk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan, hoever die weg is als je hem kan zien. Als die de admosfeer heeft bereikt een beetje de invals hoek. Maximaal een paar minuten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik nog een eitje kunnen bakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet. Denk je eens in, een astroid van zeg 80 KM op het moment dat hij de grond raakt kijk je wel tegen een "berg" aan 80 KM hoog voor een moent, komt nog wel wat geweld bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je dat ik 'm pas zie als ie nog maar 80 km van me verwijderd is dan?
Dat ligt er maar aan hoe groot die meteoriet is. Als het een hele grote is, kun je maar beter blijven zitten waar je zit. Een heel kleintje zie je niet zo snel aankomen, maar die zal waarschijnlijk minder schade aanrichten. Ik zou me daar maar niet zoveel zorgen om maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt alle tijd van de wereld,want je geeft aan,dat die inslaat waar ik woon en dat is niet waar jij woont,of het moet een heel grote meteoriet zijn,die geheel Nederland verwoest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké, stel hij is zo groot dat ie heel Nederland verwoest? Zien we 'm dan aankomen? Hoeveel tijd hebben we dan nog? Want zien we 'm bijvoorbeeld al in de ruimte of pas als ie door de dampkring komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zal lang van te voren opgemerkt worden en ook waarschijnlijk waar hij terecht komt. En dan ontstaat er paniek! Iedereen zal Nederland uit willen,maar waar ben je veilig en hoe kom je daar met z'n 15 miljoenen? Ik vermoed dat er allereerst een paar hooggeplaatste personen ingeseind worden en als die in veiligheid zijn,al naar gelang de "belangerijkheid"de rest van de bevolking en dat wij wel bij de laatsten zullen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ik ben niet veilig want de meteoor stort precies in waar ik me dan juist bevind. Misschien wil ik nog voor de laatste keer een eitje koken of misschien wil ik nog een glaasje heffen en proosten met een dierbare.
Maar kan dat nog? Hoeveel tijd zou ik hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,dat dat eitje en dat glaasje nog wel kunnen.
Ik ben beslist niet ter zake kundig,maar ik denk zo dat astronomen zoiets wellicht al weken van te voren aan zien komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan wel fijn om te weten. Paniek zaaien heeft dan toch geen zin meer. Dan drink ik er nog eentje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet, misschien wonen jullie wel bij elkaar in de straat. Dan zijn jullie allebei de klos. En volgens mij hoeft een meteoriet nog niet eens zo heel gek groot zijn om de klos te zijn met zijn allen in ons minilandje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo +1, ben nu niveau 2 en ik dacht, even petergradiser in de plus zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Glimpie,gefeliciteerd en bedankt en nu op naar 3!
De moderne wereld richt tegenwoordig zo ongeveer op elk stukje ruimte wel een camera die gevoelig is voor licht, radioactieve straling en van dat soort dingen.
een grote meteoriet zal dus zeker niet onopgemerkt blijven.
Maar grote meteorieten zullen een hele grote ravage aanrichten, dus je zal wel een heel stuk moeten reizen om in veiligheid te komen.
en even om de kennis te vergroten, een meteoriet van 'maar' 10 kilometer groot (ik vind dat niet eens zo groot als je nagaat wat voor gevallen er in de ruimte rondzweven) heeft al eens al het leven van grote dieren uitgeschakelt op aarde, dus komt er zo'n ding op aarde af dan ben je waarschijnlijk toch wel de klos.
Misschien niet eens door de inslag zelf, maar dan wel door het onleefbare klimaat dat op aarde ontstaat.

en peter, lekker scherp ja xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben erg blij,dat jullie het scherp noemen! Wordt ook vaak muggenzifterij,dan wel mierenn**kerij genoemd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het is de bedoeling dat je de vraag zo duidelijk mogelijk stelt om ook de beste antwoorden te verkrijgen toch?
Ik had het ook echt zo kunnen bedoelen en dan was jouw antwoord meteen de beste geweest hahaha, maar ik bedoelde het anders, sorry petergradiser ;)
Als hij precies neerkomt waar jij bent op dat moment, dan maakt het niets uit wat je doet. Als je 1 stap opzij zet dan komt hij daar niet. Als jij 100m wegloopt komt hij daar neer.
Dus je bent kansloos.

Wel een slimme meteoriet trouwens. Wel lullig voor jouw, dat ie net jouw moet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die meteoriet recht op je afkomt zie hem 's avonds als een ster die gewoon stilstaat. Pas als hij heel dichtbij is zie je hem groter worden, maar den ben je te laat om nog te reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hè? Dus je kan 'm buiten onze dampkring al waarnemen? Alleen weet je dan gewoon nog niet dat 't een meteoriet is..
Overdags zie je dat zeker niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de dampkring zie je hem met het blote oog niet, pas in de dampkring gaat hij verbranden zodat je hem kunt zien als het donker is.
Als een meteoriet op je huis af komt en je ziet hem, en je beseft: 'Hé, dat is een meteoriet' zal dat je laatste gedachte zijn.

Je ziet wel eens in films dat men een meteoriet op de aarde af ziet komen als een grote vuurbal. Het duurt dan altijd een poos voor die bal de aarde raakt. In het echt duurt dit nog geen 3 seconden. Zo'n meteoriet gaat namelijk zo snel, en als hij in de atmosfeer komt en verbrand en dus zichtbaar wordt als een brandende vuurbal, is hij al heel dichtbij en met de snelheid waarmee hij voortbeweegt heeft hij binnen een ogenblik de aarde bereikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, bovendien verbrand je door de hitte van de meteoriet, en dus niet door de inslag. Je bent dus nóg eerder dood dan dat hij de aarde bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt allemaal af van grote en snelheid.