Er bestaan er meer dan 13, er staan er toevallig 13 in de dierenriem.

Maar het zal waarschijnlijk een gevolg zijn van de aloude fixatie voor het getal 12, dat als ik me niet vergis ergens in het Midden-Oosten (ik dacht Mesopotamië, maar kan me vergissen) min of meer de basis van hun getallensysteem was. Da's ook waarom we spreken van dozijnen en zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt de Slangendrager? Ik neem aan dat het er verband mee houdt dat er sinds de Romeinse kalender geen 13 maan-maanden meer hebben, maar nog maar 12 maanden. Als je een jaar indeelt in 12 maanden, passen daar geen 13 dierenriemtekens bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tijd dat de astrologie werd bedacht, ongeveer 6000 jaar geleden, ging de ecliptica (de denkbeeldige baan van de zon door de sterrenhemel) nog niet door de Slangendrager. Daarom zijn er maar twaalf sterrenbeelden. Toen, 6000 jaar geleden, was dat correct.

Inmiddels is de ecliptica veranderd en zijn de sterren verschoven. Nu hoort de Slangendrager dus ook bij de dierenriem. Omdat astrologen het bij hun theorieboekjes houden in plaats van naar buiten te kijken, hebben ze dat nog steeds niet door.

Om dezelfde reden zijn zelfs de datums waarop volgens de astrologen de sterrenbeelden beginnen en eindigen, fout. Ook die zijn namelijk in de loop van de afgelopen zes millennia veranderd.

Trouwens, de astrologen hebben, omdat ze toch puur theoretisch bezig zijn, elk sterrenbeeld voor het gemak even groot gemaakt: voor hen is elk sterrenbeeld exact 30° groot. Dat rekent makkelijk, en als je tekeningetjes maakt komen er mooie wiskundige figuren uit (echte driehoeken en vierkanten).

Met de realiteit heeft het niets meer te maken: in werkelijkheid zijn er grote en kleine sterrenbeelden. Daarnaast gaat de zon soms door het brede midden van een sterrenbeeld, en soms slechts door een klein hoekje van een sterrenbeeld. Dat maakt veel uit voor de tijd die de zon nodig heeft om zo'n sterrenbeeld te doorkruisen.