Nemen astronauten middelen mee aan boord om zichzelf op een humane manier om het leven te brengen voor als het misgaat? (zie toelichting)

Ik kan me voorstellen dat zeker bij de eerste bemande ruimtevluchten naar de maan hierover werd nagedacht. Stel dat je op de maan bent en je kunt niet meer terug vanwege technische mankementen. Dan zou je daar van honger/dorst/zuurstofgebrek omkomen. Hadden ze "middelen" bij zich om hier sneller een einde aan te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vermoed dat dit gewoon het risico van het vak was. Maar wie weet hadden ze toch een cyanidepil bij zich... Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstofgebrek is een hele humane manier om om het leven te komen. Als er gaandeweg steeds minder zuurstof is, suf je zachtjes weg de vergetelheid in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel interessante vraag! +1

Het beste antwoord

Hoewel er wel over deze vraag is gespeculeerd, heeft NASA dit nooit willen bevestigen. Volgens een artikel in Trouw (zie bron) zei astronaut Lovell over de zelfmoordpil in geval van uitzichtloze stranding ergens in de ruimte of op de maan: „Onnodig. Als ik dood wil, doe ik het luik wel open.”

Toegevoegd na 7 minuten:
Om te checken of dat een beetje een geloofwaardige uitspraak is van Lovell heb ik nog doorgezocht wat er gebeurt als je 'het luik open doet'. Zie de 2e bron voor alle (soms gore) details. Grofweg komt het neer op het onderstaande:

"Na ongeveer tien seconden ervaart het slachtoffer verlies van het gezichtsvermogen en stoornissen van het bewustzijn. De koelende werking van verdamping zal de temperatuur in de mond en neus van het slachtoffer verlagen tot bijna het vriespunt. Bewusteloosheid volgt enkele seconden later. De hersenen zouden onbeschadigd blijven en het hart zal blijven slaan. Als binnen 1,5 minuut onder druk zuurstof wordt toegediend is volledig herstel mogelijk. Zonder ingrijpen in die eerste negentig seconden, zou de bloeddruk zo ver dalen, dat het bloed zou beginnen te koken, en het hart zou stoppen met kloppen. Er zijn geen geregistreerde gevallen van succesvolle reanimatie buiten die grens."

Inderdaad krijg je dus maar 15 seconden bewust mee. Sneller dan welke zelfmoordpil dan ook.

Toegevoegd na 21 uur:
Officiële instanties als NASA ontkennen het bestaan van een zelfmoordpil. Ik kan op internet geen (betrouwbare) bronnen vinden die het meenemen van zelfmoordpillen door astronauten op ruimtevluchten bevestigen.

Dit naast het feit dat de noodzaak voor een zelfmoordpil ontbreekt wijst er op dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er inderdaad sprake is van een zelfmoordpil voor astronauten.

Voor 100% zekerheid zul je zelf astronaut moeten worden, dan weet je het. Want ook als je het navraagt bij André Kuipers dan is het mogelijk dat hij erover liegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed gevonden! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord en geweldig artikel +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verrassend antwoord! +
Reddie
11 jaar geleden
Nog afgezien van het gemis aan zuurstof en warmte, zul je vooral heel snel het gemis aan luchtdruk ervaren.
Bij een lichaamsoppervlak van 2 m2 is er op aarde 20000 kg lucht die je lichaam bij elkaar houdt.
In vacuum explodeer je onmiddellijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie
Dat valt reuze mee. Ongetwijfeld zou je vrij snel overlijden in het vacuüm van de ruimte, maar van exploderen is er absoluut geen sprake. Het verschil is "slechts" 1 bar. Denk maar aan vissen die uit grote dieptes worden getrokken (voor elke 10 meter diepte moet je 1 bar optellen), en die exploderen écht niet als ze aan boord staan.
Ik heb ooit een vrij uitgebreid antwoord gegeven op exact deze vraag, maar de vraag werd later helaas verwijderd, en dus ook mijn antwoord.
Samenvattend: als de luik open zou gaan, dan zou dat erg pijnlijk zijn, maar de dood zou pas volgen op het moment dat alle lucht uit je longen wordt gezogen, met als gevolg waarschijnlijk bloeding in je longen en verstikking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog een leuke engels bron voor wat er gebeurd als het luik open zou gaan.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pm6df_SExVw Ook in dit filmpje wordt het film idee van exploderen ontkent dit komt omdat je door middel van je lichaamsbouw de druk naar buiten tegen word gehouden, waardoor je niet zal exploderen tenzij hier een breuk in zou zijn (mogelijk een mes steek in de buik of iets dergelijks). En door de vacuüm gaat het water in je lichaam wel koken maar zolang het geen direct contact heeft met de omgeving zal de interne druk dit voorkomen, het eerst wat mogelijk zal gaan koken zal je speeksel zijn.
Ook werd er gedacht dat je zou bevriezen maar dit klopt ook niet want er is geen lucht om je warmte aan af te geven (thermo conduction), je zal uiteindelijk wel afkoelen maar hier gaat een lange tijd over heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@CillFactor
Dat alles en nog meer had ik in mijn prachtig antwoord staan... zóóó jammer... Maar goed, goede aanvulling en link van je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer interessante discussie dit! Helaas staat hier nog niet het concrete antwoord op mijn vraag in :-) Maar wie weet komt dat nog. Zal ik Andere Kuipers eens een tweet sturen? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal hem nog wat uitbreiden, maar 100% zekerheid kan ik je niet geven. daarvoor moet je inderdaad even navraag doen bij André.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat vragen aan André geen sluitend antwoord zal geven. Hij vliegt voor de ESA, en misschien heeft de NASA toch een ander beleid, om maar niet te beginnen over de Russen (de RFSA)... Tot nu toe heeft NASA nooit toegegeven dat de astronauten zo'n middel bij zich hadden, maar officieel is dat ook nooit ontkend. Carl Sagan (die inmiddels helaas dood is) bleef beweren dat dit wel het geval was, en de beroemde astronaut Jim Lovell (inderdaad, Tom Hanks van Apollo XIII) was degene die zei dat hij allen het luikje hoefde te openen. Maar ja... zelf denk ik dat het luikje niet écht zomaar open kan. Het luikje van de spaceshuttle is per slot van rekening geen Belisol raampje die je op een kiertje kan zetten om even te ventileren, en dood gaan door blootstelling aan de moordende kou en vacuüm van de ruimte lijkt me ook geen al te rooskleurig perspectief. Dus ik denk dat het niet ondenkbaar is dat er een of ander middel aan boord zal zijn om een einde aan te maken, maar dat zal eerder een keuze van elke astronaut zijn, denk ik.
Het blijft toch gissen, want zekerheid zal je -vrees ik- nooit krijgen van wie écht weet of dat het geval is, en dat zijn de astronauten en de organisaties (ESA, NASA en RFSA)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat denk ik ook Gabi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De waarheid is blijkbaar niet bekend. Dit is een zeer uitgebreid verhaal.