Ze zeggen dat het heelal oneindig is, maar hoe weten ze dat?

Ze zeggen dat het heelal oneindig is, maar hoe weten ze dat? Mensen kunnen nog lang niet overal komen dus hoe weten ze dan dat niet ergens een einde is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft niet ergens te zijn om te weten hoe het er is, als ik een muur zie snap ik dat dat het einde van de kamer is, ondanks dat ik er niet met mijn neus tegenaan sta. Als de omgeving mistig is en ik hoor een echo als ik roep kan ik ook aannemen dat er een muur staat. Daarnaast is er nog steeds discussie of de ruimte oneindig is of niet. Over het algemeen wordt geloof ik nu aangenomen dat de ruimte uitdijt. Dus groter aan het worden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het 'groeit' is het levend. Mijn theorie...:))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan alles komt een end. Waar het heelal eindigt begint het onbekende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar het heelal eindigt is niets.
En 'niets' is 'niets'.
Dat wij het begrip 'niets' met ons beperkte menselijke brein niet kunnen vatten, betekent niet dat 'niets' niet bestaat.

Het beste antwoord

'Ze zeggen', klopt ongeveer voor de helft.
Er zijn ook veel wetenschappers die denken dat het heelal wel degelijk eindig is.
Hoe het precies zit, weten wij nog niet.
En dat zal ook nog wel even duren, omdat onze technologie nog lang niet ver genoeg ontwikkeld is om daar achter te komen.

Toch is de wetenschap en ervaring verder ontwikkeld dan je aanvankelijk zou denken.
Denk maar eens aan het volgende:

Observaties van de ruimte worden gehinderd door het feit dat licht van verre sterren soms miljarden jaren onderweg is naar ons toe. Wetenschappers denken dat het universum zo’n 13,7 miljard jaar geleden ontstond. Daardoor zou je verwachten dat we maar 13,7 miljard lichtjaar ver weg kunnen zien.
Toch kunnen we 46,5 miljard lichtjaar in het heelal kijken, omdat sterren aan de rand van het bekende universum zich snel van ons af bewegen. Tegen de tijd dat we het licht van deze sterren zien, zijn ze al weer veel verder weg. Het licht dat ze nu uitstralen, is dus pas over miljarden jaren hier – als het überhaupt ooit aankomt.

Door dergelijke inzichten en andere technische snufjes en wetenswaardigheden, zijn er vele manieren om te beredeneren dat het heelal eindig of oneindig zou zijn.
Het leidt nu te ver om op al deze inzichten in te gaan (het zou een heel boekwerk worden).

Kortom: Door alle zaken die wetenschappers hebben ervaren en ontwikkeld, hebben zij theorieen ontwikkeld over de eindigheid of juist de oneindigheid van het heelal, die (deels) te onderbouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een theorie.
We kunnen het einde niet zien. That's it.
Niemand weet hoe het heelal er uit ziet vanaf de "buitenkant".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt en wie dat zegt, maar wat ik wel weet(in het kort) is dat men niet verder kan kijken waardoor het oneindig lijkt, met alle technologie van tegenwoordig komt men hartstikke ver, maar langer niet ver genoeg om 'het einde' te zien, als deze dan bestaat.

Net zoals 'Hoe is het leven ontstaan'. We kunnen enige theorieen er over hebben, maar men zal daar nooit achter komen.