Vanaf de aarde gezien draaien de andere planeten, de zon en de maan telkens hetzelfde pad, hoe heet dit pad?

Vanaf de aarde gezien draaien de de andere planeten, de zon en de maan telkens hetzelfde pad, hoe heet dit pad?
En wat vertelt ons dit over de opbouw van ons solar zonnestelsel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat pad heet de ecliptica. Wat het over de opbouw van ons zonnestelstel vertelt weet ik niet precies: planeten die in min of meer(?) constante banen om de zon draaien hebben wellicht te maken met de manier hoe ons zonnestelsel ooit is gevormd: uit een enorme gaswolk die rond ging draaien en waarin door enorme krachten in het midden de zon ontstond. Uit de zogenaamde accretieschijf, de wolk van stof en gas die om het midden ronddraaide, zijn waarschijnlijk de andere planeten ontstaan. Deze planeten volgen dus min of meer het pad van de oude accretieschijf om het middelpunt.