Zijn 'we' al in staat om een dreigende inslag van een asteroide te voorkomen door deze 'weg te botsen' ?

Of is de Armageddon manier om op een asteroide te landen en deze op te blazen in een aantal (misschien zelfs nog gevaarlijkere brokken) ook echt haalbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Dat ziet er leuk uit in Hollywood movies, maar we hebben niets dat in de buurt komt om zo een ding maar enigszins uit zijn baan te brengen, Ik vrees dat veel mensen geloven dat we de technologie van dat soort films in handen hebben. Dat maken wij in elk geval niet meer mee.

Toegevoegd na 10 uur:
Maar er is nieuws. Lees eens dit artikel van gisteren (bron)
Merk ook op dat er staat:
"even though U.S. scientists say such a scenario is unlikely."
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd staan realiteit en fictie (film) op dit vlak mijlenver uit elkaar. Rusland zal een enorme flater slaan op dat gebied maar dat zal wel de discussie misschien op gang brengen en de ogen openen van de mens

Andere antwoorden (5)

Er zijn gelukkig op dit moment geen grote gevaren op dit punt bekend (de echt grote, gevaarlijke rotsen zouden we al kunnen zien en berekenen).
Stel dat ie toch over 1 jaar zou komen: dan is 't zeer twijfelachtig of we er nog iets tegen kunnen doen. Je moet de asteroide een andere richting geven. Als je daar op tijd bij bent, kan een klein zetje al voldoende zijn. Als je laat bent, lukt dat niet meer - vanwege de gigantische massa.
Het moet dus ruim vantevoren bekend zijn: daarom is meer onderzoek naar 't opsporen van zulke gevaren wenselijk. Ook al is 't 25 jaar vantevoren bekend: dan nog zou er extreem veel in geïnvesteerd moeten wordem om de asteroide een andere richting te geven.
Men denkt aan zonnekracht (spiegels), enorme netten (omdat van een inslag met bijv. een groot wapen verwacht wordt dat de asteroide die zal absorberen: dit door een te zachte samenstelling). of landen en stuwraketten monteren. Echter allemaal zaken die uiterst veel eisen van de mensheid. 't Apollo-project zou er waarschijnlijk geheel bij in 't niet vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort ook heel vaak (dagen later) dat er een asteroide langs is gescheert zonder dat wij die hebben opgemerkt.
Als het echt zover komt dan zijn we kansloos we kunnen amper een klimaatoverleg houden laat staan een gezamenlijke wereld actie om te overleven.
Ja hoor dat kunnen we, alleen moeten we nog wachten tot er eentje op ons afkomt zodat we het kunnen testen... Maar ik zeg je, we kunnen het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, mis het object vroegtijdig wordt ondekt (met andere woorden zich nog op verre afstand bevindt) dan is een klein duwtje voldoende om een in een andere baan te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rusland gaat het misschien binnenkort proberen. Lees dit artikel:
http://www.nu.nl/wetenschap/2153450/rusland-wil-asteroide-wegbotsen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit vlak staan we nog nergens.Echt nergens.
Rusland wil wel een ruimteschip laten botsen met een asteroide om te voorkomen dat de aarde hierdoor wordt getroffen maar Amerika vindt dat maar niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je mij even aangeven waar staat dat amerika het er niet mee eens is? het enigste wat ik kan vinden is dat amerika van mening is dat het niet nodig is. Daar de kans zeer klein is dat het object de aarde raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we staan idd nog nergens op dit vlak, veel dingen ontdekken we pas weken nadat iets is opgetreden. We zullen een stille dood ervaren zonder dat we er uberhaupt iets aan kunnen doen. Althans tenzij we ooit over 50 miljoen jaar ofzo weer terug zijn geevolueerd naar een bacterie en vervolgens weer zullen landen op een andere planeet :P