zou een planeet 2 ringen kunnen hebben met een verschillende houding?

zou het kunnen dat een planeet ringen heeft die bijvoorbeeld kruislinks tegenover elkaar liggen.
hiermee bedoel ik niet door elkaar heen, maar 1 kleine ring binnen, en een grotere ring erbuiten. is dit mogelijk?

zo ja, is er in de binnenste ring dan kleinere materie (wat dus veel lichter is en makkelijk kan worden aangetrokken) of juist grotere materie(die dan waarschijnlijk zelf ook meer aantrekkingskracht hebben)

dit is natuurlijk een vraag die niet met zekerheid is vast te stellen aangezien er tot nu toe volgens mij geen planeten zijn gevonden met dit verschijnsel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zuíver hypothetisch gesproken bestaat die mogelijkheid wel ergens.
Maar deze is dan wel afhankelijk van een aantal factoren.

1) Hoe groot is de zwaartekrachtsinvloed van die planeet op die ringen.

2) Hoeveel manen roteren rond en op welke afstand van die hypothetische planeet en hoe snel?

3) Op welke wijze zijn die ringen ontstaan (botsingen tussen manen of kometen of asteroïden nabij die wereld,enz) en waaruit bestaan ze? (Ijs,rotsachtige materialen,ijzer,enz.)

4) Hoe groot is de onderlinge afstand tussen die ringen en beïnvloeden ze dus óók nog eens elkaars banen?

En dan zijn er ongetwijfeld nog wel andere redenen of oorzaken aan te wijzen waarom zo'n wereld dergelijk gevormde ringen heeft,maar ik denk dat er een geringe kans is dat onder zéér speciale omstandigheden dot misschien mogelijk is...ergens hier vér vandaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een lieve Spock-avatar!

Andere antwoorden (6)

Zou ,misschien wel kunnen maar we kennen er geen met configuraties als op de pic?
Wij kennen nauwelijks planeten

Toegevoegd na 7 minuten:
Eentje dat regelmatig heel grote verandering heeft in zijn omwenteling ... zou denk ik wel kunnen bestaan ....maar ik zou dan eerder aan ring denken die verticaal is opgevuld.
Ik zie ze nog wel van die 'speciale'gevallen ontdekken in de nabije toekomst ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle planeten in ons zonnestelsel die ringen hebben, hebben die allemaal in dezelfde richting. Waarschijnlijk is er een of andere wetmatigheid,die dat voorschrijft,welke,is mij ook niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang een planeet om z'n as draait, zal boven de evenaar de ring ontstaan. Een tweede ring onder een hoek is daardoor eigenlijk uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beetje als een molecuul maar dan een planeet en ringen? Zou best kunnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt de materie in de ringen van een planeet door zijn manen verankerd. De aantrekkingskracht (gravitatie ) en de resonantie in de aantrekkingskracht van de manen met de planeet en andere maantjes "trekt" alle materie in dezelfde richting als de maantjes draaien. En de maantjes reageren weer op de zwaartekracht van de zon , allemaal in één vlak .

Een planeet zonder maantjes heeft weer een andere oorzaak van zijn ringen in één vlak. Door de omwentelingen van een planeet zat de zwaartekracht door uitstulping ( centrifugaalkracht ) loodrecht op de as van de planeet het sterkste zijn. Daardoor zullen de ringen ook bij een planeet zonder manen in hetzelfde vlak blijven draaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
De enige manier waarop een tweede ringenstelsel zich zou kunnen vormen is als een asteroïde wordt ingevangen en deze door de zwaartekracht van de planeet uit elkaar wordt getrokken . Echter deze situatie met eventueel twee ringen zou niet stabiel zijn wegens de in de bovenste twee alinea's genoemde redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, op http://www.reuzenplaneten.nl/ringen.htm vind ik dat zo’n ring-kruising al gesignaleerd is.

“Rond Saturnus is een nieuwe ring ontdekt met een totale doorsnede van ongeveer 18 miljoen kilometer. De stofring is buitengewoon ijl en bestaat uit kleine ijs- en stofdeeltjes....De ring ligt scheef ten opzichte van de andere ringen, en draait in de verkeerde richting, net als Phoebe zelf, die in de nieuw ontdekte ring draait.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die baan van de ring kan volgens mij niet stabiel zijn ...