wat is de krachtigste ster die ondekt is?

Sterren houden zich zelf in leven door kernfusie, maar welke is nauw de krachtigste? En maakt het dan uit hoe groot de ster is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Sterren kunnen een grote lichtkracht hebben doordat ze heel groot zijn of doordat ze heel heet zijn. De grootste ster die we kennen is ook één van de krachtigste: VY Canis Majoris. Dit is een rode hyperreus en is dus niet bijzonder heet maar door zijn omvang toch de krachtigste.
Exploderende sterren zoals supernova's zijn nog vele malen lichtsterker maar dit zijn relatief kortdurende verschijnselen die hun energieproductie niet rechtstreeks aan kernfusie ontlenen.
Hierbij een leuk filmpje over baas boven baas onder de hemellichamen.

Toegevoegd na 1 uur:
LBV's (lichtsterke blauwe variabelen) schijnen ook heel helder te zijn. Met de ster Cygnus OB2-12 als recordhouder, en Eta Carina als bekendste voorbeeld. Maar bronnen zijn niet eenduidig of ze ook helderder zijn dan rode hyperreuzen. In ieder geval bestaan ze niet lang. Ook is het niet zeker of het om één enkele ster gaat of een zeer compact groepje.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaaf dat je dat weet zeg..! :) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wel even leuk om deze foto in je antwoord te zetten, dan pas zie je hoe mega-pega-groot dit ding is!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg/800px-Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg.png
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ongelooflijk.. maar wel gaaf om te zien! Ik vind dat YouTubefilmpje wat WimNobel vermeldt ook behoorlijk indrukwekkend ;)

Andere antwoorden (1)

In juli van dit jaar is de grootste ster ontdekt die tot op heden bekend is. Dat is R136a1 en die is 265 keer zo zwaar als onze zon. Dit is opvallend, want volgens alle gangbare theorieën kunnen sterren niet zwaarder worden dan 150 zogeheten zonnenmassa's.

Omdat deze ster zo groot is, is zijn levensduur maar kort. Hij is nu niet te zien met het blote oog maar over circa een miljoen jaar zal hij ontploffen en dan makkelijk zichtbaar zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
De omvang van een ster is niet zo bepalend voor wat voor kracht hij heeft. Dat wordt vooral bepaald door de massa.

Toegevoegd na 2 uur:
P.S. juli dit jaar moet juli 2010 zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus? 2010? Ik kan zo gauw even niks vinden over hoeveel groter Canis Majoris is maar kijk even in deze foto:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg/800px-Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg.png
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De massa van Canis Majoris is 30 tot 40M (zie het staatje in http://nl.wikipedia.org/wiki/VY_Canis_Majoris). Volgens mij is massa veel belangrijker voor hoe krachtig een ster is (en dat is tenslotte de vraag) dan de omvang. Wat niet weg neemt dat Canis Majoris geen kleintje is. P.S. ik had niet goed op het jaartal van het krantenartikel gelet.