Neemt het heelal kwadratisch toe?

Zoals bekend worden nieuwe generaties sterren geboren uit materiaal van oudere ontplofte sterren. Gesteld dat een oude ster aan de rand van het ons bekende universum ontploft, strooit hij zijn materie 360 graden in het rond, dus zowel o.a. richting de oerknal maar exact de andere kant op. Feitelijk over de zichtbare horizon heen. Indien er voldoende materie geconcentreerd wordt over de horizon heen. Zullen op een bepaald moment daar dus ook weer nieuwe sterren ontstaan. En het universum kwadratisch moeten groeien lijkt mij. Terwijl het universum niet toeneemt in leeftijd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je aanvulling bevat een aantal fouten die eerst even verbeterd moeten worden voordat er antwoord op gegeven kan worden - althans door mij. - Er bestaat niet zoiets als "richting de oerknal". De oerknal heeft geen fysieke locatie in de ruimte gehad, aangezien hetgene wat oerknal genoemd wordt slechts een explosieve (als in zeer snel lopende) uitbreiding van de ruimte zelf geweest is. De oerknal was overal en nergens tegelijk (zoals ik al meermaals heb aangegeven op deze site, onder andere bij de link hieronder.) - Het universum neemt wel degelijk toe in leeftijd. Als we waarnemingen kunnen maken die niet gelijktijdig gebeuren, betekent dit dat er verschillende locaties in de tijd beschikbaar zijn. Maar verder: tijd is de richting waarin entropie toeneemt. Het universum in een jongere fase had een lagere entropie dan het universum nu, en dit blijft oplopen - iets wat we goed kunnen waarnemen. Let wel dat in dit geval de entropie op universele schaal gezien moet worden. (De enige manier waarop dit terug te draaien is, zou zijn om bruikbare energie van buiten het systeem - dus buiten het universum - toe te voegen). - De groei van de ruimte komt niet door nieuwe materie voorbij ons kosmische horizon. Die geeft alleen aan tot waar wij kunnen waarnemen, en zegt niets over een eventueel einde van het universum. Ik zie geen reden waarom daar niet nu ook al gewoon sterren zijn, die echter zo ver verwijdert zijn dat wij ze niet zien. Maar als antwoord op de vraag die je stelde - nee, de ruimte in het universum neemt niet kwadratisch toe. Kwadratische toename werkt bij twee ruimtelijke dimensies. Ons universum bedraagt ten minste drie ruimtelijke dimensies, en neemt dus ten minste kubiek toe in volume.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/geloven-men...

Als je 't hebt over 360 graden, dan is dat tweedimensionaal. En 't heelal heeft toch minimaal 3 dimensies. 'Kwadratische' groei als functie van tijd kan sowieso niet, als jouw veronderstelling zou kloppen dat 't universum niet toeneemt in leeftijd. Blijft over: in functie waarvan dan wel?

Ik denk dat je het heelal op een kleine schaal kan zien als de Aarde. Er komen mensen bij. Er gaan mensen dood. Dit alles zonder dat de planeet groter moet/kan worden.

Nee het neemt in 11 dimensies toe... Dat is niet kwadratisch... Het universum neemt toe in leeftijd... Neemt toe in ruimte... Neemt toe in bewustzijn...

Het helaal blijft gelijk. Puur bewustzijn blijft gelijk. Er is een interactie tussen de 11 dimensies.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100