quasar (Engelse afkorting voor quasi-stellar radio source),
of QSO (Quasi Stellar Object) is een actief centrum van een sterrenstelsel ('active galactic nucleus' of AGN) met een zeer hoge helderheid. Het gaat om een superzwaar zwart gat (in feite een extreem zware ster) in het centrum van een sterrenstelsel, waarvan de omringende schijf met materie licht en straling uitzendt wanneer deze naar het zwarte gat wordt getrokken. Een dergelijke schijf rond een ster of gat wordt de accretieschijf genoemd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Thecis
5 jaar geleden
De tekst van deze wiki-pagina is niet geheel correct. Een quasar is inderdaad een superzwaar zwart gat dat al zeer vroeg in het universum gevormd is. Het is echter GEEN extreem zware ster. Men weet nog niet precies hoe de superzware zwarte gaten gevormd zijn. Middle size zwarte gaten zijn al wel waargenomen, maar hebben de neiging om hun toestroom van materie te stoppen (doordat de accretion disk te warm wordt).
Sterren worden niet groot genoeg om in 1 keer zulke grote zwarte gaten te vormen. Er zijn wel ideeen over sterren in het vroege universum die grotendeels uit donkere materie bestonden en deze zouden dit soort superzware zwarte gaten hebben kunnen vormen. Hiervoor is echter nog geen bewijs. Een quasar is dus (gemakkelijk gezegd) een "galaxy" zonder iets van spiraalarmen of iets dergelijks. Alleen het zwarte gat met de accretion disk. De engelse versie van deze wiki-pagina is veel beter.