Zijn er ook nog 'zwervende' sterren?

Maw behoren alle sterren toe aan een soort sterrenstelsel (zoals het melkweg) of zijn er ook sterren bij die 'zoekende' zijn, als het ware niet om een duidelijk zwart gat van een stelsel draaien.
Het lijkt er immers op dat alle sterren die we zien (met alleen onze ogen) in de open hemel net niet behoren tot het melkwegstelsel die soms zo duidelijk zichtbaar is. Maar blijkbaar behoren deze toch tot ons melkwegstelsel. Maar zitten er toch niet ergens een paar die 'zwervend' zijn, al dan niet zichtbaar met het blote oog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant, lijkt me ook best 'eng' om dan alleen rond te zwerven en het überhaupt mogelijk is
Cryofiel
11 jaar geleden
Waarom 'eng'? Als onze zon de melkweg zou verlaten en dus 'alleen' (met planeten dan) zou rondzwerven, niet gebonden aan welk melkwegstelsel dan ook, dan zou er toch geen probleem zijn? Wij zouden dan 's nachts niet meer die prachtige band van de melkweg kunnen zien, dat is alles. Dit even afgezien van mogelijke extra stralingsbelasting doordat het magnetische veld van de melkweg wegvalt.

Het beste antwoord

Er zijn sterren die bezig zijn de melkweg te verlaten, en waarschijnlijk zijn er al heel veel sterren die los tussen de sterrenstelsels bewegen en nergens meer bij horen. Er zijn twee mechanismen waardoor dit kan gebeuren. Het eerste is als sterrenstelsels botsen, dan kunnen sterren naar alle kanten worden geslingerd. Het tweede is als van een dubbelster een ster wordt verzwolgen door het centrale zwarte gat. De andere ster van het dubbelstersysteem wordt dan weggeschoten met een snelheid die groter kan zijn dan de ontsnappingssnelheid van de melkweg en daarmee de welkweg verlaten.