Zijn er de komende nachten (als het dan helder is) nog steeds 'vallende sterren' te zien?

Of zijn ze nu wel zo'n beetje voorbij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De Perseïden zijn nu wel zo'n beetje voorbij, al kan er nog steeds wel een verdwaalde verschijnen. Maar er komen nog andere zwermen:
Draconiden (7-9 oktober)
Orioniden (21-22 oktober)
Leoniden (13-17 november)
Geminiden (7-16 december)
En verder zijn er iedere nacht wel sporadische meteoren te zien (die niet tot een zwerm behoren). Wel een kwestie van geduld.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, ook voor je toevoeging over de komende zwermen, dan ben ik nu in ieder geval op tijd voor de volgende :)
Bedoel je eigenlijk dat er de komende tijd iedere nacht wel wat sporadische meteoren zijn, of altijd, dus het hele jaar door? En over hoeveel meteoren per nacht heb je het dan ongeveer? Moet ik bijvoorbeeld denken aan meerdere per uur of twee per nacht?
WimNobel
11 jaar geleden
Sporadische meteoren zijn er het hele jaar door, met een frequentie van 5 per uur. In die frequentie zit een lichte variatie door het jaar heen. Wel moet je rekening houden met meteoren die je mist omdat ze te zwak zijn, of te laag aan de horizon verschijnen, of achter een huis of boom, of eenvoudig omdat je de verkeerde kant op kijkt. Want je weet nooit vooruit waar en wanneer ze komen. Zo kan het heel lang duren voor je succes hebt. Speciaal opblijven om sporadische meteoren te zien is nogal frustrerend, of het moet een zeer zwoele avond zijn, met een gemakkelijke stoel en een goed glas erbij...

Andere antwoorden (1)

Helaas het is voorbij. Over een jaar is de volgende voorstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan morgen weer gebeuren en over een week of over een maand maar dat zijn dan geen perseïden meer.