Op dit moment fonkelt er een heldere ster/planeet in het westen (laag). Welke is dit?

Toegevoegd na 2 uur:
Edit: ik denk dat het Spica was. Het leken ook 2 sterren tegen elkaar te zijn en nu lees ik dat Spica uit 2 sterren bestaat. Weet niet of je dit met het blote oog kunt zien?

Toegevoegd na 23 uur:
Edit volgende dag: het is Arcturus, een "rode reus" en een van de helderste sterren aan de hemel (Wikipedia). Ik zei gisteren al dat hij roodachtig leek,dit klopt dus. Hij staat linksonder het begin van de steel van de Grote beer.
Bedankt allemaal voor jullie reacties :)

11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Er is nu een sterren regen van de Perseïdenzwerm.
Dit is wat je waarschijnlijk bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Nee,die zie ik óók. Ik bedoel een "vaste" ster/planeet.. Venus schijnt fel te zijn,maar weet niet waar die nu staat. Zit me rot te googlen en ga nu weer ff naar buiten verder meteoren kijken :)
Het kunnen Vega zijn in het sterrenbeeld Lier.
Op bijgaande kaart ziet u een beeld van de westelijke sterrenhemel deze nacht om 1h30.

Toegevoegd na 1 uur:
Op onderstaande link kan u zelf nagaan wat u gezien heeft en in de toekomst nog kan zien.
Zelf de datum, uur en richting aangeven invullen en u krijgt een hemelkaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Nee, Wega is veel verder naar links en hoger. Het is Arcturus (zie mijn bewerkte vraag en andere reactie). Ik ga je links even bekijken,bedankt.
Misschien toch Mars en Saturnus. Mars was de helderste en onderste van de twee. Ze gingen onder om resp. 22h49 en 23h11. Je zou ze dus nog om half elf gezien kunnen hebben. Maar ze stonden ruim 3 graden van elkaar, dus "aan elkaar geplakt" klopt dan niet.

De sterrenhemel-app toont soms ook sterren en planeten die onder de horizon staan. Je kijkt dan als het ware door de aarde heen. In werkelijkheid zie je die objecten dan natuurlijk niet, hoewel de richting op zich juist is. Ik denk dat je ergens een optie kunt instellen om dat uit te schakelen.

Spica was al iets eerder ondergegaan en is zwakker dan de beide planeten. Spica is weliswaar een dubbelster, maar dit kan alleen uit het spectrum worden afgeleid en nooit direct waargenomen, ook niet met een telescoop.
Ook Wega moet worden uitgesloten, die stond helemaal nog niet zo laag om die tijd. Ook Wega is niet als dubbelster te zien.

Een verwarring met de meteorenzwerm Perseïden is ook onwaarschijnlijk. Dit zijn kortdurende, snelbewegende lichtverschijnselen die maximaal enkele seconden zichtbaar zijn.
WimNobel
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Klopt, Wega is veel verder naar links en hoger. En de meteoren bedoel ik absoluut niet :). Maar ik heb mijn vraag inmiddels bewerkt; het is Arcturus, een zogeheten Rode reus. Gek...die lijkt ook dubbel te zijn, maar dat is dus gezichtsbedrog. Je kan wel zien dat ie roodachtig is.