Is er een tijdsverschil tussen een klok in een ruimteschip en een klok op de aarde?

Stel dat je twee klokken hebt die op aarde perfect gelijk staan.
Je neemt 1 klok mee in een ruimteschip dat een tijdje bijna met de snelheid van het licht gaat vliegen(stel dat dit kan).
Het ruimteschip komt terug op aarde met de klok.

Nu heb ik hier vragen over:
- Als je in het ruimteschip zit, ga je dan echt de tijd trager ervaren of merk je daar niets van(maar het gebeurt wel)?
- Als je de klok na de reis vergelijkt met de klok op aarde(de twee klokken staan terug naast elkaar op aarde), ga je dan een verschil zien tussen de tijd op de twee klokken, of staan deze dan terug gelijk?

Hopelijk kan iemand mij een duidelijk antwoord geven!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ja de klokt loopt langzamer en de persoon die bijna met de lichtsnelheid reist zal daar zelf niets van merken. En als de klokken weer bij elkaar komen zal er dus een verschil in de tijd die de twee klokken weergeven zijn ontstaan.

In de onderstaande video wordt dit op een te volgen simpele manier uitgelegd.

Kern van het verhaal is, omdat de lichtsnelheid constant is moet er iets anders veranderen om aan de wetten van de fysica te voldoen. Dat andere blijkt dus (ook aangetoond met behulp van experimenten) tijd te zijn.

Met een beetje googlen op tijddilatie kan je heel veel informatie vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een keer een klok meegeweest in een ruimteschip, toen deze terugkeerde liep de klok een paar seconde voor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan was die klok blijkbaar stuk. De verschillen die optreden in tijd door tijddilatie en gravitationele tijddilatie zijn voor een ruimteschip wat om de aarde draait dusdanig klein (en tegengesteld) dat je eerder moet denken in orde grote van 1/100 of zelfs 1/1000 van een seconde per jaar.
Een klok is een instrument om tijd te meten. Als de je in de ruimte bent ervaar je tijd misschien anders maar dat wil volgens mij niet zeggen dat de klok veranderd.
Als er iets met de klok zou gebeuren, zou dat al in het uurwerk moeten gebeuren, want een klok is gewoon zo afgestemd om elke seconde dat kleine wijzertje te laten bewegen (etc.)

Ik bedoel, als je sneller gaat dan tijd, wil dat niet zeggen dat dat uurwerk in de klok wordt aangetast. Het lijkt me niet dat die dan opeens sneller/langzamer zou gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is niet dat je klok veranderd, maar dat de "tijd" veranderd, de tijdsduur van een seconde zal dus (een heel klein beetje) anders zijn bij ons op aarde dan in een snel vliegend ruimteschip.
Je verplaatst je alleen sneller van A naar B. De klok loopt gewoon door. Zowel op aarde, als in het ruimteschip.
Stel dat je inderdaad een uurtje onderweg bent met je ruimteschip dat de lichtsnelheid haalt, en kom je vervolgens weer op aarde te komen. Dan heb je alleen een langere afstand afgelegd dan wanneer je een uur in de ruimte bent met een ruimteschip die niet de lichtsnelheid zou behalen.

De klok zal dus gelijk zijn lijkt mij.