Technisch wetenschappenlijk onderzoek naar het fenomeen UFO's hoe zou je dat precies moeten doen?

Als de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft technisch wetenschappenlijk onderzoek zou mogen doen naar UFO's hoe zouden ze dat dan moeten doen?

Ruim 50 jaar onderzoek naar UFO getuigenverslagen heeft geen enkel wetenschappenlijk resultaat of harde bewijzen opgeleverd van het UFO meldpunt van het Britse Ministerie van Defensie, en is daarom opgeheven.
Achtervolgen van UFO's heeft ook geen zin omdat ze veel te snel zijn voor gevechtsvliegtuigen.
Mijn vraag is dus: Hoe zou het wetenschappenlijk onderzoek dan wel moeten gebeuren, wat een concreet resultaat oplevert?

Bekijk ook de lezing van dr. ir. Coen Vermeeren van TU Delft van 17 december 2009.

http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer/?peid=f20e673d0cdf422bae92a6913ee867d6

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik kan hier nog geen antwoord op geven, want dat college van die man duurt een uur. In elk geval erg boeiend, dus alvast bedankt voor de link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik heb de link van www.ufowijzer.nl
En dan klikken op het laatste nieuws. Helaas verteld Coen Vermeeren in zijn lezing niet hoe hij technisch wetenschappenlijk onderzoek zelf zou willen uitvoeren.
Vandaar mijn vraag hierover.
Er zijn veel "ufologen" (deze afstudeerrichting bestaat niet), die roepen dat er wetenschappenlijk onderzoek moet komen.
Maar geen enkele ufoloog die verteld hoe dat dan precies zou moeten gebeuren.
Met het onderzoeken van UFO getuigenverslagen kun je geen ruimteschip bouwen die de beperking van de lichtsnelheid kan omzeilen. Bij het begin van de lezing laat hij wel doorschemeren dat warptechnologie het antwoord kan zijn op de vraag hoe buitenaardse wezens de beperking van de lichtsnelheid omzeilen, door het filmpje van Star Trek te laten zien. Men is het er over eens dat UFO's buitenaardse ruimteschepen zijn de meest voor de handliggende verklaring is.
Als we deze kunnen nabouwen dan zou het energie- en milieuprobleem in een keer worden opgelost.
Er zal een geheel nieuwe energie industrie ontstaan, fossiele brandstoffen en kernenergie zal verouderd zijn.
Ook windenergie en zonne-energie zal niet meer nodig zijn.
Wat voor energietechnologie we wel zullen krijgen zou ik niet weten.
Wat ik wel weet is dat de natuurkundeboeken opnieuw geschreven moeten worden.
We zullen ons ook geen zorgen hoeven maken over de opwarming (verstoring van het weerklimaat) op Aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[quote]Men is het er over eens dat UFO’s buitenaardse ruimteschepen zijn de meest voor de handliggende verklaring is.[/quote] Helemaal niet... Grotere onzin heb ik de laatste tijd niet meer gehoord. Je laatste alinea is een greep uit diverse science fiction bronnen. Het moderne bidden op goddelijke interventie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vraag over dit onderwerp gesloten is kun je verder discussieren op www.ufoplaza.nl
Je moet wel eerst lid worden wil je reageren. Als je dat gedaan hebt ga dan het Forum Index http://www.ufoplaza.nl/forumindex.php Ga dan naar: Onderzoek & Wetenschap (Vrije Toegang)http://www.ufoplaza.nl/forumindex.php?c=1 En dan naar: vt - Wetenschap
http://www.ufoplaza.nl/viewforum.php?f=46 En als laatst naar het onderwerp: Ufo's in het universitaire domein
http://www.ufoplaza.nl/viewtopic.php?t=3409 Je kunt ook meteen op de laatste link klinken, dan ben je er meteen.
Je weet in ieder geval waar dit boeiende onderwerp opgeborgen zit in Ufoplaza.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NASA heeft 2 interessante websites die van belang kunnen zijn voor technisch wetenschappenlijk onderzoek.
Misschien dat TU Delft met de onderafdelingen van de NASA gaat samenwerken. NASA - Breakthrough Propulsion Physics
http://www.grc.nasa.gov/WWW/bpp/index.html NASA - Warp Drive, When?
http://www.nasa.gov/centers/glenn/technology/warp/warp.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het populair wetenschappenlijk tijdschrift Kijk nr.1 van 2010 besteed heeft een interessant artikel (pagina 14 t/m 23. Aliens - Waar zijn ze gebleven?
Op onderzoek bij Area 51
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang overheden geen voledige openheid geven blijft dit koffiedik kijken. Ook in de docu kun je je afvragen in hoe verre de presidenten de waarheid spreken. Lijkt mij als ik President v/d US was en deze belangstelling had, ik omgaat met airforce 1 naar area 51 op vakantie zou zijn gegaan. maar we ben ik. Wel deel ik de mening dat onderzoek dient te worden gedaan hoe dit ook uitpakt.

Het beste antwoord

Als je serieus onderzoek wilt doen, en daar een serieus budget voor krijgt, moet je uitgaan van wat we al weten over UFO's.

--  Je weet niet waar en wanneer ze zullen verschijnen.
--  Ze blijven meestal te kort om er naartoe te gaan.
--  Ze zijn te snel om er achteraan te gaan.

Dat sluit al veel opties uit.

Met deze gegeven randvoorwaarden gaan we wetenschap bedrijven. Wetenschap is niets anders dan Kijken en Combineren. Dat moet dus ons doel zijn.

Ik denk dat dat betekent dat we zijn gebonden aan een fijnmazig detectienetwerk. We hebben een serieus budget, dus kunnen we over een redelijk groot gebied de volgende dingen neerzetten:

--  Camera's met goede scherpte, resolutie, snelheid en kleurechtheid. Geijkt qua beeldhoek.
--  Infrarood- en UV-sensoren.
--  Sensoren voor elektrische en magnetische velden.
--  Antennes voor radiogolven. Breedbandig.
--  Radars.
--  Lasers. Als die een kort en zwak pulsje geven richting de UFO, zal een eventuele intelligentie zien dat het een meting is en geen aanval. De camera's kunnen dan zien of de laser door de UFO heen gaat, of wordt weerkaatst. Je kunt ook aan een lidar-achtig systeem denken.
--  Ultrageluid, op de UFO gericht. Gebruikt als een soort geluidsradar.
--  Schijnwerpers. Komt een UFO dicht bij een schijnwerper, dan zetten we hem in het zonnetje. We oppassen dat je niet op elke vogel of modelvliegtuigje reageert.
--  Tenslotte natuurlijk de gebruikelijke verzameling meteorologische meetapparatuur, om waarnemingen te kunnen correleren met de weersomstandigheden.

Door de waarnemingen te combineren, kun je veel zeggen over de positie, snelheid en vluchtbaan van de UFO. Je kunt veel eigenschappen deduceren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je het bestaan van je detectorennetwerk niet aan de grote klok hangt, kun je kijken of er in jouw gebied significant minder UFO's opduiken dan elders. Zijn er in jouw gebied minder UFO's, dan wéten de UFO's dat je ze wilt bekijken. Het gaat dan ofwel om een superieure niet-menselijke intelligentie (buitenaards, of aards maar onbekend voor ons), ofwel om bijvoorbeeld een geheime dienst. Als het bestaan van je netwerk wél bekend is, en er verschijnen daar geen UFO's meer, zit je met het probleem dat dat ook zou kunnen komen doordat mensen wéten dat daar geen UFO's meer zullen komen, en ze alleen door die kennis al niet meer zullen waarnemen. Door het bestaan van je netwerk geheim te houden, schakel je deze psychologische factor uit. (Aan de andere kant krijg je juist weer compôte-theorieën als je netwerk toch bekend wordt.) Ik denk dat je op deze manier de beste kans maakt metingen te verkrijgen over iets dat zich nog niet heeft laten vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Cryofiel Je hebt tot nu de beste antwoord gegeven op mijn vraag.
Met behulp van detectiesystemen kun je bewijzen dat UFO's bestaan en waarschijnlijk van buitenaardse afkomst zijn.
Hoogstwaarschijnlijk is ook te achterhalen van welk materiaal UFO's gebouwd zijn. Alleen kom je met een detectiesysteem niets te weten over het voortstuwingssysteem van de buitenaardse ruimteschepen.
Waarschijnlijk maken ze gebruik van warptechnologie zoals in Star Trek.
Maar hoe werkt zo een warpmotor dan, en kan je die technologie ook toepassen in passagiersvliegtuigen en hoe?
Fossiele brandstoffen zal denk ik niet meer nodig zijn, dus zal de olie-industie niet blij mee zijn.
Maar als de olie op is zullen ze geen keuze meer hebben en zich moeten aanpassen op warptechnologie, zo niet dan is het einde oefening.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eerste doel moet zijn: ontdekken *wat* UFO's nu eigenlijk zijn. Zijn ze echt buitenaards? Zijn het gewone natuurlijke fenomenen? Zijn het dingen van een geheime dienst (menselijk)? Leeft er een onbekende soort (al dan niet buitenaards), ergens op onze aarde, die UFO's bouwt? Als je meteen al van één van deze mogelijkheden uitgaat, beperk je je alleen maar. Alle mogelijkheden openhouden, tot blijkt wat er aan de hand is. Als het toch een buitenaardse technologie is, kun je misschien toch iets te weten komen over het voortstuwingssysteem. Stoten ze bepaalde gassen uit? Zo ja, welke? Dat geeft al een goede aanwijzing. Treden er elektrische of magnetische velden op? Hoe zien die er uit? Waar zijn ze sterk, waar zijn ze zwak, welke richting hebben ze? Ook een goede aanwijzing. Je kunt er natuurlijk ook één neerschieten om zo'n motor te bemachtigen, maar dat geeft het risico dat ze boos worden, en zich niet meer afzijdig houden van ons dagelijkse leven. Aan de andere kant kan het juist weer veel informatie geven als je wél zou schieten. Iets heel kleins dan, zodat ze direct zien dat het een "probe" is, en geen kogel. Gaat die "probe" dwars door de UFO heen, dan zou het een atmosferische lichteffect kunnen zijn, een soort luchtspiegeling. Kaatst de "probe" weg, dan is de kans al veel groter dat de UFO iets materieels is. Misschien kunnen we duizenden heliumballonnetjes oplaten wanneer er een UFO verschijnt. We kunnen dan filmen wat er met die ballonnetjes gebeurt als ze tegen de UFO aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit het beste antwoord is tot nu toe is en het ook het meest concrete.
Als uit dit voorgesteld onderzoek bewezen wordt dat ufo's van buitenaardse afkomst zijn, dan betekent het dat het technisch mogelijk is om de beperking van de lichtsnelheid te omzeilen.
Waarschijnlijk via wormgaten of door iets anders en dat onze huidige natuurkunde niet klopt of niet volledig is. Het vervolg onderzoek zal zich dus moeten richten op het zoeken naar nieuwe vormen van voortstuwingstechnologie.
Dat zal moeten gebeuren door Lucht- en ruimtevaarttechnologie in internationaal verband.
Uiteraard hoort ook het onderzoek in natuurkunde erbij.

Andere antwoorden (8)

Dat onderzoek kan gewoon door blijven gaan zoals 't nu ook gaat: gewoon nagaan wat 't is c.q. geweest kan zijn.
De resulaten _zijn_ al concreet: nl. allerlei natuurverschijselen en foute aannames en onkunde bij 't publiek blijken keer op keer de boel te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de vraag niet goed gelezen en de lezing niet bekeken.
90 tot 95 procent van de ufo's is verklaarbaar zoals weerballonnen, vliegtuigen, vogels etecera.
Daar gaat deze vraag niet over.
Het gaat om de 10 tot 5 procent wat niet verklaarbaar is van betrouwbare getuigen zoals militairen, piloten, astronauten, radar operators en politie-agenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn gewoon wolken die weinig voorkomen, andere uitzonderlijke weersomstandigheden, onkennis bij de piloten, hersenspinsels, de verkeerd gevallen vis, fouten in de technische systemen danwel in de interpretatie ervan (zoals bij de radar-operators), een langsvliegende buizerd vlakbij de radar, etc. etc... Natuurlijk is niet alles verklaarbaar: je kunt simpelweg heel vaak niet alle benodigde variabelen en constanten bij waarnemingen waarnemen of zo snel noteren. Als ik een racewagen langs zie scheuren, kan ik best een schatting doen hoe snel ie rijdt: bijv. 250km/h. Maar _exact_ kan ik 't niet zomaar noteren danwel waarnemen. Zo is 't ook met UFO-waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Goh, grappig dat jij dan weet dat het hersenspinsels e.d. zijn. Waarom doen ze dan toch ook al die onderzoeken? Ze kunnen het gewoon aan jou vragen! Want jij was overal niet bij dus jij weet precies wat ze niet gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In elk geval geen buitenaardsen, waarop gedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat, als die zo'n eind zouden reizen om ons te bezoeken, ze al lang bekend zouden zijn bij de hele wereldbevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat o.a. hun bedoelingen zijn.
Als ze de planeet willen overnemen is het handig om te weten hoe wij in elkaar zitten. Ons nabouwen en kopietjes van ons hier op aarde plaatsen om meer kennis op te kunnen doen. Tevens kan het zo zijn dat zij een technologie hebben dat je in 2 weken 30 lichtjaar hebt kunnen reizen. Of misschien willen ze het gewoon rustig aanpakken met het eerste buitenaardse contact wat ook zij tegen zijn gekomen. OF... Misschien worden zij wel 1500 jaar oud en boeit het ze niet dat ze 150 jaar hebben gereist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe verklaar je dat een natuurverschijnsel op radar kan worden waargenomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals dat ook met rotsen gebeurt wanneer je je detector hierop richt, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieqoh:
Als buitenaardsen zowel de macht hebben om hier te geraken en om tegelijkertijd voor 't publiek verborgen te blijven, dan hadden ze de planeet al lang kunnen overnemen.
Ik vind je verhaal in elk geval paranoïde en realiteitsvreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... en dat er te weinig realiteitszin in je gedachten zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Wat weet jij nou van wat buitenaardsen in hun gedachten hebben zitten? Maar goed dat jij daar alles van af weet en ons precies kunt vertellen dat alles weersomstandigheden zijn en hersenspinsels. Maar goed als jij denk te weten weten wat buitenaardsen hier in de realiteit gaan doen (niet dat dat zo is, natuurlijk weer een verkeerd gevallen vis) dan heb jij toch lekker gelijk? Ik vind het prima, aangezien ik toch in een fantasyworld in mijn hoofd leef.
Er zijn verslagen van straaljagerpiloten die er niet om liegen. Ze hebben achter UFO's aangejaagd.
Deze mensen van goede naam kunnen het zich niet permitteren onzinverhalen te vertellen, daar komen ze niet mee weg, ook hebben verschillende van deze lieden tegelijkertijd hetzelfde waargenomen.
Wat ze waargenomen hebben sluit niet aan op wat wij kunnen en moet dus een andere origine hebben.
Dus is er meer aan de hand dan de dooddoeners.
De detectie moet veel breedbandiger worden aangepakt,
we moeten ons realiseren dat andere technologieen een co-existentie mogelijkmaken op aarde waar wij geen weet van hebben, omdat ze in een ander deel van het spectrum/dichtheid kunnen bestaan.
Als we ons dat nu eens realiseren kunnen we denken in mogelijheden in plaats van uitsluiting.
Op 42 lichtjaren afstand is een exoplaneet ontdekt, vergelijkbaar met de aarde, water, alles is er.
Het meeste weten we niet, het meeste wat we weten en testen levert niets op.
Het is dus nodig om andere tijdtafels, dichtheden, spectrale waarneming etc. te accepteren om daar te zoeken naar levensvormen.
De werkelijke wil om te vinden is ook onmisbaar.
Misschien zijn we niet blij met wat we vinden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderzoek hoeft niet worden te veranderd te worden het past zich zelf wel aan de huidige tijd . maar het probleem is dat iedereen een zwijgplicht heeft omdat zij willen voor komen dat er paniek uitbreekt onder de bevolking mijn mening is dat een stomme reden. en er is meer dan iedereen denkt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
90% tot 95% is reeds verklaard. De rest nog niet.

Dat we ergens nog niet zeker van weten wat het is, betekent niet direct dat het iets buitenaards of magisch is. Alleen dat we nog niet zeker weten wat het is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sterker nog, het feit dat er voor 90-95% WEL een verklaring is, geeft heel sterk de indicatie dat dit er voor de overige gevallen ook moet zijn. Schijnbaar heeft de mens namelijk de neiging om gewoon verklaarbare dingen te vergissen voor zoiets spectaculairs. Het heeft eigenlijk wel iets van pareidolia.

Ook toevallig, trouwens, is het feit dat sightings van buitenaardse wezens pas begonnen is in de tijd dat de mens redelijkerwijs naar zichzelf kon kijken als een volk dat redelijkerwijs tussen de sterren zou kunnen reizen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar ze moeten dus gewoon doorgaan zoals nu het geval is. Bedenken wat het allemaal zou kunnen zijn, dit testen met de waarnemingen. Hallucinaties niet uitsluiten (dit is tenslotte ook een bekend fenomeen, of je het nu leuk ivnd of niet). En pas als ALLE logischere verklaringen onjuist blijken te zijn, dan wordt het aannemelijk dat er meer aan de hand is. Iets met Occam en zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij niet dat de onderzoeken verkeerd zijn, maar meer wat overheden willen vrijgeven. En dan vooral de zo gezegde supermachten. Is het bijvoorbeeld niet vreemd dat enige jaren na Roswell er in een keer een transistor was. Een vinding waar daarvoor nooit iets over is gepubliceerd. En de wetenschap eigenlijk op een heel ander spoor zat wat niet in de lijn van de transistor lag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UFO's bestaan hoor, daar valt niets aan te bewijzen. Zodra je iets ziet vliegen en je weet even niet wat het is, heb je dus een Unidentified Flying Object. Deze UFO's dan maar voor het gemak toeschrijven aan buitenaardse oorsprong, gewoon omdat je het even niet weet, is wel schetig naief en onschuldig verder. Zodra je een wetenschappelijke houding aanneemt blijkt altijd dat een aardse verklaring op zijn minst waarscijnlijker is. Wat wel wetwnschappelijk is maar de 'gelovers' niet aanspreekt. Wel geloven is gewoon romantischer, spannender, en je hoeft niet logisch te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toevallig een populair wetenschappelijk programma gezien op Discovery. De aarde schijnt op precies de juiste afstand tot de zon te staan dat het leven kan bevatten. Was de aarde net ietsjes verder weg of dichterbij dan was het veel te heet of te koud. Een zekere Amerikaanse universiteit (helaas de naam vergeten) gaat nu data verzamelen van de afstand tussen de andere met onze zon vergelijkbare sterren en de planeten die rond hen cirkelen. Ze hopen zo een toestand vergelijkbaar met de onze te vinden (een andere zon met een planeet op exact de juiste afstand in een cirkelvormige baan erom heen).
Ze zullen niet binnen afzienbare tijd een raket erheen kunnen sturen want ze weten nu al dat de afstand veel te ver zal zijn. Wellicht sturen ze er gericht een radiosignaal naar toe of zo (geen idee, daar werd verder niet over gesproken).
Nou is deze zoektocht vele malen moeilijker dan zoeken naar een speld in een hooiberg. Er zijn meer zonnestelsels in het universum dan er zandkorrels zijn op aarde. Maar de mens is geduldig dus over een paar duizend jaar weten we vast meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappelijk onderzoek naar UFO-getuigenverslagen moet je bij de faculteit phychologie en/of sociologie laten doen. Die jongens en meiden daar hebben veel meer verstand van observatiephychologie dan de lucht- en ruimtevaarttechneuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat ufogetuigen gek zijn, hoe verklaar je dan de foto's, video's en radarwaarnemingen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dan ufogetuigen gek zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten wel gekken tussen, maar het zijn ze beslist niet allemaal.
Gekken zijn meestal mensen die zeggen dat aliens liefde en vrede komen brengen.
Of dat het afgezanten zijn van Jezus in een ruimteschip of iets dergelijks.
We noemen deze categorie ufo sekten.