Planeet Niburu ( planet x ) ??

Graag jullie mening; is dit KUL, aannemelijk, sensatie, iets anders.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als er nog een planeet was, zou deze zijn uitwerking op de andere planeten laten zien via zijn zwaartekracht. Daar er geen onverklaarde afwijking zijn in de banen van de planeten, is er geen onbekende planeet buiten (of binnen) de baan van Pluto (nou ja, in ons zonnestelsel dan, he...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kul dus

Andere antwoorden (8)

Niburu is een broodje aap zie bron
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou ietsiepietsie voorzichtiger willen zijn: "vooralsnog lijkt het kul, broodje aap en een mythe tegelijkertijd".

Zolang we nl. minder dan 10% van het heelal weten en begrijpen, zouden we nog wel 'ns voor verrassingen kunnen komen te staan... 100 jaar geleden werd een mobiele telefoon ook tot broodje aap verklaard, en een paar duizend jaar geleden zelfs dat de aarde rond was...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad grote KUL, want dat is nog nooit aangetoond. Marsmannetjes bestaan ook niet.
Toch zijn er altijd mensen die in dit soort zaken willen blijven geloven, net zoals in astrologie en aanverwante onzin-zaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een planetair lichaam met een dergelijke massa hadden we allang ontdekt door schommelingen in de banen van de overige planeten.

We kunnen zelfs planeten die tientallen lichtjaren verwijderd rond een ster draaien detecteren, door het "gewiebel" van die ster zelf onder invloed van de zwaartekracht van die planeet.
Op een relatief veel en veel kleinere afstand zouden we dergelijke zwaartekracht effecten dus al helemaal moeten merken.

Laat staan dat we die planeet gewoon zouden kunnen zien overigens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hou het voor onzin, maar wel hele interessante, leuke en aantrekkelijke onzin :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de eerste plaats: Pluto is geen planeet. Het is gedefinieerd als een dwergplaneet. Als we Pluto als planeet zouden moeten beschouwen, dan zouden er zo 4 of 5 planeten bij komen, aangezien andere hemellichamen heel erg op Pluto lijken.

Voorbij Pluto ligt de Kuipergordel. In die gordel zwerft een hele hoop puin rond, inclusief een aantal dwergplaneten. Een hele grote planeet zullen we daar niet meer aantreffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pseudowetenschap is denk ik de beste omschrijving.
Het is een speculatieve theorie die bij nadere bestudering complete onzin is. Kijk alleen al naar dat plaatje, waar de zon, de maan en pluto ten onrechte planeten worden genoemd. Degene die dat plaatje heeft gemaakt heeft weinig kaas van de astronomie gegeten.

Overigens is het idee van planeten in ons zonnestelsel die wij nog niet ontdekt hebben niet zo heel raar. Een grote gasplaneet in een elliptsiche baan om de zon met een omlooptijd van een paar miljoen jaar zou ons tot nu toe ontgaan zijn. Het bestaan van de oort wolk (waar de langperiodieke kometen vandaankomen) is bijvoorbeeld ook nog niet met directe waarnemingen bevestigd.

Er zijn echter geen goede redenen om aan te nemen dat dit soort planeten wel bestaan. De komende jaren zullen er echter telescopen gebouwd worden die systematisch de hemel afscannen en het bestaan van dit soort planeten zullen ontkrachten (of bevestigen :P). En dan Er zijn echter geen goede redenen om aan te nemen dat dit soort planeten wel bestaan. De komende jaren zullen er echter telescopen gebouwd worden die systematisch de hemel afscannen en het bestaan van dit soort planeten zullen ontkrachten (of bevestigen :P). En dan kan planeet niburu definitief de prullenbak in.