Draait de Maan echt precies zodat wij nooit de achterkant kunnen zien?

We zien steeds dezelfde kant van de Maan maar als ze maar 1 dag eerder om haar as draait zouden we op den duur de hele achterkant in beeld komen. Maar nu puur de voorkant. En als de voorspellingen uitkomen zal de Maan ook nog eens verder weg komen te staan en afremmen op ten duur. Hoe zou het er dan uitzien met een grotere afstand in het vooruitzicht, dat dan wel miljoenen jaren duurt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie bedoel je met wij. Mensen die aan de andere kant van de wereld wonen zien de maan vermoedelijk wel aan jouw achterkant van de maan?!
Of zie ik dat niet goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel niet jouw achterkant. Maar de achterkant van 'jouw' maan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Synchrone_rotatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elicrates hier op aarde hebben we met z'n allen maar 1 maan. Wat bedoel je met je reactie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat er wordt gedacht dat door de synchrone rotatie Japanners bijvoorbeeld een ander deel van de maan zien, wat voor Nl. de achterkant zou zijn.
Dat klopt evenwel niet zie ook mijn verdere antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat de maan in een baan om de aarde draait niet om haar eigen as, zodat dus altijd dezelfde kant van de maan naar de aarde gericht is. Ook in down under.

Het beste antwoord

De maan is inderdaad steeds met dezelfde kant naar de aarde gericht. Dit is slechts gemiddeld want de maan voert een aantal kleinere bewegingen uit tegenover die gemiddelde stand waardoor alles samen meer dan 50 van het oppervlak van de maan zichtbaar is.
Omdat de maan in ellipsbaan beweegt, de baan een helling vertoont met het vlak waarin de aarde beweegt en je naar de maan kan kijken van op verschillende plaatsen op aarde, kan je toch een beetje over de rand kijken.
Zo kan je, theoretisch, van op aarde in totaal zelf 59% van het maanoppervlak zien
Omdat dus, gemiddeld gezien, de maan steeds met dezelfde kant naar de aarde gericht is, zien we vanop alle plaatsen ook hetzelfde maanoppervlak.
Het wetenschappelijk verklaard, en het is in de wereld van de vele manen in het zonnestelsel zelfs eerder regel dan uitzondering.
Het fysisch, mechanisch proces dat aan de oorzaak ligt is bekend en heet "tidal locking":

Door de zwaartekracht van de aarde wordt de maan enigzins vervormd en krijgt ze kleine uitstulpingen in de richting van de aslijn naar de aarde, en weg van de aarde. Als de maan nu in haar baan een stukje verder draait, schuift die vervorming mee op, maar niet geheel gelijktijdig met de verplaatsing in de baan. Het vervormen van de maan neemt immers een zekere tijd in beslag. Het gevolg is dat de twee uitstulpingen niet perfect naar de aarde en weg van de aarde gericht zijn, maar een zekere hoek maken met de verbindingslijn aarde-maan.
De graviatie op de dichtsbijzijnde uitstulping probeert de maan terug te draaien, de gravitatie op de uitstulping aan de achterkant probeert de maan nog verder uit de haak te draaien. Maar omdat de eerste van deze twee uitstulpingen zicht iets dichter bij de aarde bevindt als de tweede is zijn effect iets groter. Netto wordt op de maan dus een krachtmoment uitgeoefend dat de verschuiving van de uitstulpingen wil afremmen en wordt de rotatie van de maan dus heel langzaam zodanig veranderd dat haar aswenteling overeenstemt met haar omloopperiode rond de aarde. Op dat moment hoeven de uitstulpingen zich niet meer te verplaatsen en blijft de aswenteling stabiel en synchroon met de omloop rond de aarde.

zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_locking voor een duidelijke uitleg, zij het in het engels.

Toegevoegd na 17 minuten:
De maan draait rond haar as, en wel precies eenmaal per maand - dus terwijl de maan één keer rond de aarde draait, draait ze ook één keer rond haar as. Dat is de reden dat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, dat stukje was me ook niet helder maar goed, hij draait dus in feite precies met ons mee en niet dat er elke maand een stukje bij komt zegmaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies!
Resonanties worden in de hand gewerkt door de onderlinge gravitationele wisselwerkingen, en als ze stabiel zijn zit de maan als het ware opgesloten in die situatie. Zowat alle manen van grote planeten zitten in zo'n 1-1 spin-baanrresonantie met hun planeet

Andere antwoorden (2)

Ja, dat komt door Synchrone rotatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom minnetjes als het antwoord goed is?
Niet helemaal precies natuurlijk, maar wel bijna ja