Bestaat er zo iets als Witte gaten? die de materie niet opslokken zo als een zwart gat maar juist uit spugen?

zwarte gaten slokken alles op is het dan niet zo dat uiteindelijk alleen maar zwarte gaten over zullen blijven tot deze elkaar opslokken?
en wat als er witte gaten bestaan die materie van uit andere dimensies uit spuugt.
zo dat ons (multi)-universum nooit zal stoppen met bestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Witte gaten zouden theoretisch objecten kunnen zijn,die de "mond" vormen aan het "uiteinde" van een eveneens hypothetisch object,een wormgat.

Omdat zwarte gaten gravitatieputten zijn met een enorme zwaartekrachtwerking,waaruit zelfs licht niet uit kan ontsnappen en waar materie door wordt opgeslokt,zou het zo kunnen zijn,dat wanneer er een roterend zwart gat bestaat en er zich ,voorbij de gebeurtenishorizon in het "centrum" ervan , een ringvormige singulariteit zou hebben ontwikkeld,deze ringvormige singulariteit overéénkomt met een wormgat.

Aan het "uiteinde" van dit wormgat (eigenlijk een interdimensionale "tunnel") zou zich dan een wit gat kunnen bevinden,waar materie en energie uitgespuwt worden en waar de tijdpijl zich terug in de tijd beweegt,daar de consequentie van het bestaan van een wit gat zou betekenen,dat deze uit negatieve energie zou bestaan,en dus een energie en materie uit-/afstotende ipv aantrekkende/opslokkende (zoals bij een zwart gat het geval is) werking zou hebben.

Sommige theoretische modellen suggereren zelfs,dat de Big Bang werd veroorzaakt doordat een wit gat een bepaalde kritische quantumenergetische toestand bereikte en zo verantwoordelijk was voor de exponentiële vorming van materie,energie en ruimte( ons heelal).

Het witte gat zou op het moment dat ons universum ontstond (erdoor werd "uitgespuwd") zijn opgehouden te bestaan.

Het zou inhouden,dat "vóór" de Oerknal of Big Bang er dus een heelal bestond "vóór" het onze,maar nu komt het paradoxale: omdat het witte gat een ómgekeerde tijdpijl heeft en negatieve energie en zich aan het "uiteinde" van een wormgat bevindt,zou het witte gat---hoewel het dus nét vóór de Big Bang bestond--- zich eigenlijk aan het eind van het bestaan van óns heelal bevinden!

M.a.w.: omdat de tijdpijl ómgekeerd is van een wit gat,is het moment van de Big Bang tevens,vanuit de situatie van het witte gat gezien,tévens het absolute einde van het heelal.

Het absolute einde van het heelal zou dus tegelijkertijd tevens het prille begin ervan zijn (= de Oerknal of Big Bang)

Wellicht is er hypothetisch een verbinding te maken met professor John Tippler's idee van het zgn . "Omegapunt" = een absolute "samensmelting" van álle in het heelal geëvolueerde en aanwezige informatie (dus ook alle vormen van bewust leven),daar een wit gat de Tweede Hoofdwet der Thermodynamica geweld lijkt aan te doen: het verlies van nuttige energie en informatie:
een "wit gat" zou dan zo'n Omegapunt zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt hier mij is mijn vraag goed beantwoord. en ik ben heel wat wijzer geworden !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,graag gedaan! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top +++

Andere antwoorden (4)

in theorie wel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wit_gat
aleen jammer genoeg zijn we er nog geen tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil u naar deze site verwijzen : Witte Gate en Wormgaten.
(Kan er persoonlijk verder niets over zeggen ....maar uw vraag heeft mij aan't zoeken gezet.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Objecten die energie en materie uitstoten gelijk hoe een zwart gat het aantrekt zijn nog nooit waargenomen, ook niet indirect. Voor zwarte gaten zelf zijn er wel indirecte aanwijzingen dat ze bestaan.

Een wit gat is als een zwart gat dat achteruit de tijd doorloopt, en vice versa. Als je een film zou maken van een zwart gat en die achterstevoren afspeelt, zie je alle kenmerken van een wit gat.

Nu hebben we nog geen echte reden weten te vinden waarom de tijd altijd vooruit lijkt te lopen en nooit achteruit. Dat is nog een van de grootste puzzels voor de wetenschap. Vandaar ook dat in theorie een wit gat wel zou moeten kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje gek.Ik ben absoluut niet natuurkundig onderlegd maar heb wel interesse in sterrenkunde en zeker voor verschijnselen als witte en zwarte gaten. Ik heb er zoveel mee dat ik het mij kan invoelen. Ik wil hier dan mijn 'theorie' plaatsen.
Een wit gat is naar mijn inzien het diepste punt in een zwart gat. Dit is het absolute nulpunt binnen dit gat en oneindig heet. Voorbij dit punt (als je hier voorbij kunt) kom je aan de ander kant van de trechter. Waar het in de witte punt geconcentreerd was op zijn hoogste punt daar begint het voorbij dit punt als het ware te ontspannen. Voorbij dit punt keert het leven als het ware terug in zijn normale hoedanigheid.
Je zou hiermee zelfs de tunnelervaring van BDE ers kunnen verklaren. Misschien krijgen zij een kijkje in het scheppingsverhaal van ons universum.
Bronnen: