Licht van de zon wordt grofweg naar alle kanten gelijk uitgestraald. Dus, alle plekken op gelijke afstand van de zon, krijgen evenveel licht.

Afstand tot de zon is grofweg 150 miljoen kilometer (147 - 152M km afhankelijk vd locatie in de parabool die de aarde maakt om de zon).

Als je een bol om de zon zou maken op 150M km van de zon zou je uitkomen op een oppervlak van:

4 * PI() * 150M * 150M = 2.82743339 × 10^17 vierkante km. De zonne energie die de aarde krijgt, is onderdeel alle zonneergie, en alle plekken op deze bol krijgen evenveel licht per kilometer.

De aarde heeft een straal van 6400 meter. Dus als je van een afstand kijkt een oppervlak van:

PI() * 6400 ^ 2= 128 679 635 viekante kilometer.

Het aandeel van de aarde in het totale zonlicht is dan:

128 679 635 / 2.8 * 10^17 = 4.55111111 × 10^-10.

Dus de aarde krijgt maar een half miljardste deel van alle zonne-energie ingestraald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ongeveer 2 miljardste procent.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo weinig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gokje Awm?
AWM
14 jaar geleden
Nou kijk, de zon geeft naar alle kanten licht.
Als je nou uitrekent hoe groot de imaginaire lichtbol is op
150 miljoen kilometer afstand en je kijkt wat de oppervlakte van ons aardbolletje daarvan uitmaakt, dan kom je ongeveer op dit getal uit. De berekening is te lang om in de toegestane 2500 karakters te persen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer...maar vooruit, toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee website Biertje. Maar of het klopt?
AWM
14 jaar geleden
Nou, geef die website dan eens, Jeroen, ik wil wel eens zien of het klopt...
Afgerond op 10 cijfers achter de komma, is dat 0,0000000000%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lavendel;

Simpel; maximaal de helft. De rest straalt immers de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
goed gedaan! een 10+
De Zon produceert ongeveer 3,8·1026 watt stralingsvermogen. Daarvan bereikt slechts een fractie de Aarde, namelijk 1,7·1017 watt. Dat is nog altijd meer dan tienduizendmaal het huidige wereldenergiegebruik! Vanaf de Zon lijkt de aardbol een platte schijf, met een straal van zeven miljoen meter. Delen we de hoeveelheid zonnestraling door het oppervlak van de aardschijf, dan blijkt dat iedere vierkante meter van die schijf per seconde een hoeveelheid energie van 1366 joule ontvangt. Dit vermogen, 1366 W m-2, noemt men de zonneconstante.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zonneconstante is de hoeveelheid energie in de vorm van elektromagnetische zonnestraling die de aardatmosfeer gedurende een bepaalde tijdsduur bereikt. De ruimtehoek van de aarde vanuit de zon is zo klein dat van de totale energie die de zon uitzendt, de aarde slechts een 2200 miljoenste deel ontvangt ofwel 0,000 000 045%.

Volgens de wet van Stefan-Boltzmann geldt aan het zonne-oppervlak een fluxdichtheid {\displaystyle F_{\odot }}{\displaystyle F_{\odot }} van:

{\displaystyle F_{\odot }=\sigma T_{\odot }^{4}=6{,}32\cdot 10^{7}\;W/m^{2}}{\displaystyle F_{\odot }=\sigma T_{\odot }^{4}=6{,}32\cdot 10^{7}\;W/m^{2}}
De oppervlakte van de zon is 6,09 biljoen vierkante kilometer, zodat het totale vermogen 3,85×1026 watt is.

Per steradiaal geldt voor de intensiteit:

{\displaystyle {\frac {\sigma T_{\odot }^{4}}{\pi }}=2{,}01\cdot 10^{7}\;W/m^{2}}{\displaystyle {\frac {\sigma T_{\odot }^{4}}{\pi }}=2{,}01\cdot 10^{7}\;W/m^{2}}
Uitgaande van het behoud van energie geldt voor de fluxdichtheid bij de aardatmosfeer {\displaystyle F_{\oplus }}{\displaystyle F_{\oplus }}:

{\displaystyle 4\pi r_{\odot }^{2}F_{\odot }=4\pi r_{\oplus }^{2}F_{\oplus }}{\displaystyle 4\pi r_{\odot }^{2}F_{\odot }=4\pi r_{\oplus }^{2}F_{\oplus }}
{\displaystyle F_{\oplus }=F_{\odot }\left({\frac {r_{\odot }}{r_{\oplus }}}\right)^{2}=6,32\cdot 10^{7}\cdot \left({\frac {6,957\cdot 10^{8}}{1{,}496\cdot 10^{11}}}\right)^{2}=1366{,}8\;W/m^{2}}{\displaystyle F_{\oplus }=F_{\odot }\left({\frac {r_{\odot }}{r_{\oplus }}}\right)^{2}=6,32\cdot 10^{7}\cdot \left({\frac {6,957\cdot 10^{8}}{1{,}496\cdot 10^{11}}}\right)^{2}=1366{,}8\;W/m^{2}}
De gemeten waarde ligt iets lager met gemiddeld 1360,8 ± 0,5 W/m² tijdens een zonneminimum en 0,1% hoger tijdens een maximum.[1] Deze waarde heeft een jaarlijkse gang door de ellipsvormige baan van de aarde rond de zon. Zo bereikt 1412 W/m² in januari de atmosfeer tot 1312 W/m² in juli. Ook per jaar fluctueert het gemiddelde door verandering in de zonne-activiteit zelf. Deze variatie aan de rand van de atmosfeer heeft overigens geen invloed op de temperatuur van het aardoppervlak.