Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar is die deeltjesversneller ?

Ik zag vroeger dat ze hem zouden testen enzo.
Maar zijn ze er nog mee bezig ?

Of is het gestopt omdat het te gevaarlijk is (Zwart gat)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn er meerdere. Degene die de laatste tijd nogal in de media zit omdat hij toevallig de grootste is (niet omdat 'ie echt nieuw is of zo, de bouw is eind jaren '80 begonnen) is de Large Hadron Collider van CERN. Deze zit in het grensgebied tussen Zwitserland en Frankrijk, ergens onder de grond.

Hij is een tijdje gesloten geweest voor onderhoud wegens mankementen, maar intussen draait hij weer gewoon. In de loop van volgend jaar gaan ze er echt mee aan de slag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De grootste deeltjesversneller ter wereld (ik neem aan dat je daarop doelt) ligt in of nabij Geneve.
En deze is nog in werking.

Toegevoegd na 34 seconden:
Sinds 2008.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze zijn er nog steed mee bezig. Ruim een week geleden werd er een succesvolle proef gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Founded in 1954, the CERN Laboratory sits astride the Franco–Swiss border near Geneva.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De deeltjesversneller is een ring van 27 KM doorsnee, die zich ondergrond van Zwitserland en Frankrijk bevindt. De hoofdingang bevindt zich net buiten Geneve.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteraard heb ik het hier over het grootste project van de EU, er zijn meer deeltjesversnellers in de wereld, waaronder in Nederland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding