Als je op aarde 70kg weegt hoeveel weeg je dan op Mars?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel het gewicht wat ik nu graag wil hebben :)

Het beste antwoord

Gewicht is in feite niets anders dan de aantrekkingskracht die twee lichamen op elkaar uitoefenen. Die kracht zal toenemen naarmate de massa van de twee lichamen groter is, en afnemen als de afstand tussen de twee lichamen groter wordt. Isaac Newton maakte er een beroemde formule van:

F = C. m.M/a²

In deze formule is C een constante, M de massa van het grootste lichaam, m de massa van het tweede lichaam, en a de afstand tussen hen beiden. Aangezien de Aarde een vaste massa heeft, hangt je gewicht eigenlijk alleen maar af van je eigen massa. Hoe groter je massa hier op Aarde, hoe groter je gewicht. Dit kan je eigenlijk eenvoudig berekenen: een massa van 1kg oefent op Aarde een kracht uit van 9,81 Newton. Bijgevolg weegt 1kg hier op Aarde 9,81 Newton. Een persoon met een massa van 70 kg weegt dus 686 Newton.

Als je daarentegen naar een andere planeet verhuist, dan kan je gewicht enorm veranderen. Een kleinere planeet, zoals bijvoorbeeld Mars of Mercurius, heeft veel minder massa. Zij trekken je minder sterk aan, en je gewicht op die planeten zal dan ook duidelijk minder zijn. Op grote planeten krijg je uiteraard het omgekeerde effect: daar zal je gewicht enorm toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal, er zijn gasplaneten in ons zonnestelsel waar je minder weegt als op aarde. Maar je basisgedachte klopt. Kijk even bij het linkje van mij en je begrijpt het direct.

Andere antwoorden (4)

De zwaartekracht op Mars is in vergelijking met Aarde slechts 40%.

Dus dan weeg je niet 70 kg maar 28 kg.

Toegevoegd na 30 minuten:
Zelfs iets lichter nog volgens de NASA. Volgens NASA is de zwaartekracht op Mars 0,38G ipv de 1G op Aarde. (bron 2)

Dus je weegt dan 26,6 kg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gewicht zou zijn op mars 26,39 Kg daar kan geen afvalmenu tegenop.

Toegevoegd na 5 minuten:
Laat staan de neb kookboeken van Sonja Bakker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gewicht (massa) is nog steeds 70kg. De kracht waarmee die 70kg op de planeet gedrukt wordt is echter een stuk minder, waardoor je lichter aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe word je massa berekend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel de massa c.q. omvang gelijkt blijft neemt het gewicht toe of of naar gelang op welk hemellichaam je gaat staan. De stelling van SonjaD is dus helaas niet juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus ook idd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Gewicht is inderdaad juist de kracht die op een bepaalde massa wordt uitgeoefend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je als je springt op mars zou je dan eig hoger kunnen springen dan op aarde want planeet mars is kleiner dan aarde dus de zwaartekracht is dan toch ook minder sterk dan op aarde ?
260 Newton (en dus nog steeds 70 kilogram).

Je hebt dan nog steeds een massa van 70 kg
Maar je hebt maar een gewicht van 260 N

Je massa is namelijk onveranderlijk (althans zolang je niet afvalt of aankomt). Wat wel verandert is je gewicht, uitgedrukt in Newton, omdat Mars een andere zwaartekracht heeft.
Waar dat op de aarde 9,8m/s^2 is is dat op Mars maar 3,711 m/s^2.

70kg op Aarde geeft 70 kg x 9,8 = 686 Newton
70kg op Mars geeft 70 kg x 3,7= 260 Newton

Een Mars-weegschaal zal dus zo ingesteld moeten worden dat hij bij een lager gewicht je al meer massa uitgedrukt ziet staan (ten opzichte van een aardse weegschaal).