Wat zorgt ervoor dat een Space Shuttle als hij de dampkring in- of uitgaat ontploft?

Er zijn 2 van de 5 Space Shuttle verongelukt omdat er delen van het hitteschild weg waren. Bij een stuk steen dat de dampkring ingaat wordt deze zo heet dat hij in stukken valt. Hoe gaat dit bij een Space shuttle?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Je zegt het zelf al: een deel van hitteschild ontbrak of was defect.
De hitte is enorm, dus vandaar het hitteschild.
"Tijdens het begin van de landing wordt de kinetische energie van de shuttle via wrijving met de atmosfeer omgezet in warmte (thermische energie). Zonder speciale maatregelen in de vorm van een hitteschild zou de constructie van de shuttle smelten of zelfs verdampen. Het aluminium van de shuttle mag niet warmer worden dan 180 °C. De onderzijde van het hitteschild bereikt een temperatuur van 1700 °C.
Het hitteschild bestaat uit diverse materialen zoals thermische tegels, thermische isolatiedekens en versterkte koolstofpanelen.
De hele onderzijde van de spaceshuttle is bedekt met zwarte thermische tegels die bestand zijn tot temperaturen van 1800 °C. Deze tegels zijn ongeveer 15x15 cm groot en bestaan uit een extreem licht keramisch materiaal, versponnen en gesinterd siliciumoxide. De vorm van elke tegel is uniek, en als NASA nieuwe tegels nodig heeft moeten deze op bestelling worden gemaakt. De dichtheid van de tegels is 0,150 kilogram per dm3. De buitenkant van de tegels is zwart om de warmte-uitstraling te vergroten. De tegels zijn erg bros en kunnen daardoor geen vervorming opnemen. Daarom zijn ze op de huid van de shuttle bevestigd met een elastische lijmlaag, waarin bovendien een vezelige (Nomex) mat is opgenomen. De tegels worden aangebracht met een onderlinge spleet, om uitzetting door verhitting op te vangen. Een witte variant van dezelfde tegels is bestand tegen temperaturen tot 950 °C en wordt op de zijkant van de romp, de bovenkant van de OMS-pods en op de bovenkant van de neus van de spaceshuttle gebruikt.
Als de shuttle te veel vervormt of beweegt, springen de tegels los. Dit is met name gedurende de eerste vlucht van Columbia gebeurd, tijdens het transport op de rug van een Boeing 747. Toen verloor de shuttle bijna de helft van de al aangebrachte tegels. Hierop werd door NASA een gewijzigde lijmsoort ontwikkeld die de tegels beter vasthoudt. Ook bij de eerste lancering van Columbia viel een aantal tegels van de shuttle, maar gelukkig niet op kritieke plekken in het hitteschild."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaceshuttleprogramma#Hitteschild
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door wrijving ontstaat warmte. Als de spaceshuttle de aardse dampkring gaat verlaten, heeft hij daarbij zo'n grote snelheid dat de wrijving van de atmosfeer langs de shuttle een hele hoge temperatuur veroorzaakt. Als het hitteschild ontbreekt, gaat de shuttle kapot.

Dit is precies hetzelfde wat gebeurt met een meteoriet die in de dampkring komt: die wordt zo heet door de wrijving dat hij grotendeels verbrandt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het dan op de open plek erg warm wordt snap ik maar waarom ontploft het dan zo. Een meteoriet smelt weg en verandert denk ik in vuur maar wat gebeurt er dan precies na het contact met enorme hitte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ontploffing ontstaat, omdat de brandstoftank lek raakt en de brandstof door de grote warmte ongecontroleerd tot ontploffing komt.