De maan is veel belangrijker dan de zon, want in de dag is het toch al licht en des nachts schijnt de maan wel en de zon nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En heeft U oh grote geest ook een idee hoe het komt,dat het overdag licht is en 's nachts de maan schijnt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@petergradisen... Got no clue whatsoever...
@HFPK... De maan schijnt echt bleek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, dus het lijkt erop dat de maan blijkt te schijnen? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja echt veel belangrijker. Zonder de zon kunnen we wel verder leven. Maar o wee als we 's avonds geen licht hebben. (via de zon)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja... lol... de maan schijnt echt, bleek... (is een doordenker)
@nieqoh... Mijn alias is GekkeHenkie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de zon weg is dan gaan wij ook dood hor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas. Ik denk dat dat vorige zinnetje uit het bekende Sinterklaasliedje toch genoeg wetenschappelijk bewijs is dat de maan schijnt. Xinix, wat een baggerantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lodewijk: Het is maar schijn dat de maan schijnt. De maan weerkaatst... Maar dat klinkt niet zo goed in dat liedje he... We zeggen schijnen omdat men vroeger niet beter wist.
@Xinix: Ik heb er heel lang over gedaan voor ik gevoel kreeg voor het verschil in de woorden blijken, lijken en schijnen, maar inmiddels kan ik er zelfs grapjes mee maken... ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is de maan schijnt op taalkundig gebied nog wel goed te praten. Schijn bedriegt tenslotte. Bedoel je trouwens niet schijnen, lijken, blijken, heten, dunken en voorkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja, dat rijtje zit nu ook in mijn hoofd... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het officiële nederlandse woord weerschijn. Maar misschien blijkt,dat ik het verkeerd schijn te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beter voorkomen dat het zo voorkomt alsof je gelijk schijnt te hebben Peter.
Ja, velen.
De zon is een grote brandende gasbol en de maan is een (relatief) kleine, koude steenklomp om maar een voorbeeld te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele belangrijke verschillen tussen een ster (bijvoor beeld onze zon) en een planeet zijn: a) sterren stralen zelf licht uit en planeten niet. Planeten b) sterren zijn gasvormig, planeten niet. Op een ster is c) sterren beschrijven een eigen baan terwijl een planeet Tussen een planeet en een maan is eigenlijk maar één ken merkend verschil. Een maan beschrijft een baan om een planeet. Dat komt doordat een maan veel kleiner is dan de planeet waar hij omheen draait, en dus veel minder massa heeft. Daardoor heeft een maan ook veel minder aantrekkingskracht. De veel grotere aantrekkingskracht van de planeet zorgt er voor dat een maan een baan om een planeet beschrijft. Net zoals de zon door zijn enorme aantrekkings kracht ervoor zorgt dat de planeten een baan om de zon beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is een ster, de maan niet. De zon is vele malen groter, geeft UV-stralen af (waar je bruin van wordt) en geeft uit zichzelf licht. De maan geeft zelf geen licht, maar het licht van de zon weerkaatst op de maan, daardoor lijkt het alsof hij licht geeft. De (onze) maan hoort alleen bij de aarde. Iedere planeet heeft geen, 1 of meerdere manen. De zon hoort bij het hele zonnestelsel en is het middelpunt daarvan. De zon geeft warmte af. Naar de maan kun je toe, je kunt erop staan. De zon is zo ver weg dat je er nooit naartoe kunt, en als je al die afstand af zou kunnen leggen dan wordt het zo heet dat alles dat in de buurt komt smelt en/of verbrandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon geeft licht, en de maan niet.

De maan draait om de aarde, de aarde draait om de zon, de zon heeft zo'n grote aantrekkingskracht dat er planeten om hem heen cirkelen, en beschrijft verder zijn eigen baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dat ze beiden rond zijn van vorm en in de ruimte zweven, en in beide benamingen de letter N voorkomen, zijn er GEEN overeenkomsten tussen de zon en de maan.

De zon is een brandende wolk gas (simpel gezegd), de maan een dood stuk steen dat wordt vastgehouden door de aantrekkingskracht van de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat zijn al VIER overeenkomsten !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hansv; dan moet je wel even verfijnen tot natuurlijke satelliet, tegenwoordig.
Afgezien dat ze beide tamelijk rond zijn en door de ruimte zweven hebben ze eigenlijk helemaal niks gemeen.

De zon is een enorme bal gas (waterstof en helium) die veel zwaarder is en groter dan de hele rest van het zonnestelsel bij elkaar. De zon geeft zelf een enorme hoeveelheid licht en warmte af door kern reacties diep in de zon. Alle kanten van de zon stralen dus altijd altijd licht (en fel) en hitte uit (en nog dingen als zonnewind).
Alle planeten (ook de Aarde dus) draaien om de zon heen en de zon is daar mee het centrum van het zonnestelsel. De zon staat ook enorm ver van de Aarde af en lijkt daarom als je omhoog kijkt even groot als de maan.
Er is ook maar 1 zon in het zonnestelsel (maar iedere ster die je 's nachts ziet is net zo iets als de zon alleen veel en veel verder).

De maan is een vrij kleine kale rots koude die rond de Aarde draait. De maan geeft zelf geen licht maar schijnt alleen maar als de zon er op schijnt. Zon licht wordt dan weerkaatst en zo lijkt het of de maan licht geeft. Het verlichte deel van de maan staat altijd naar de zon toe. Omdat de maan om de Aarde heen draait zie je daarom dat verlichte deel verschuiven en zo krijg je de maanstanden (volle maan, halve maan, nieuwe maan enx.). De maan staat vrij dichtbij en is daardoor voor het oog even groot als de zon. Daar door kunnen ook zonsverduisteringen ontstaan als de maan tussen de Aarde en de zon komt. De maanschijf past dan precies voor de zonneschijf in de lucht.
De maan staat altijd met dezelfde zijde naar de Aarde toe. Je kan dus vanaf de Aarde maar 1 kant van de maan zien. Om de andere kant te zien moet je dus een raket naar de achterkant van de maan schieten.
Er zijn heel wat manen in ons zonnestelsel alleen zweeft er maar 1 rond de Aarde. Andere planeten zoals Saturnus en Jupiter zijn echte manen kampioenen en er worden nog steeds nieuwe manen gevonden rond die planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan geeft niet uit zichzelf licht - de zon wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is geen planeet maar een ster. De zon is genees niet de grootste ster maar wel de ster die het dichtsbijzijnd is van de aarde. De maan is dus wel een planeet.

De zon geeft van zich zelf licht de maan geeft geen licht. De licht die je van de maan ziet komt doordat de zon er op schijnt.

De aarde draait om de zon. De maan draait om de aarde.

De diameter van de maan is 3475,9 Km en de zon heeft een diameter van 1392000 Km.

De gemiddelde afstand tussen de aarde tot de maan bedraagt 384450 Km en dat van de zon bedraagt
149598000 Km.

De temperatuur op de maan licht tussen de 33-400 Kelvin. Terwijl op de zon de temperatuur 15 miljoen Kelvin is. Nog al een groot verschil.

Voor de mens is het mogelijk op de maan te staan. En NASA heeft al woningen ontwikkelt dat het mogelijk is om op de maan te wonen. Alleen voedselvoorziening is nog een probleem dus ze zijn nog verder aan het denken. Op de zon zal dit niet mogelijk zijn door de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Evie133;

De zon draait dag- en de maan nachtdiensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is geen verschil tussen de zon en de maan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel wil je er hebben??

Temperatuur verschild. De grote. De afstand tot de aarde et cetera...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zon is 1000 x groot als maan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie dat nog niet weet moet wel erg veel worden bij gebracht