Wat is het verschil tussen nieuwe maan en een maansverduistering?

Waarom is bij nieuwe maan de maan heel lang verduisterd en bij maansverduistering maar heel even?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Bij nieuwe maan staat de maan met de schaduw zijde naar de Aarde toe en is de achterkant van de maan (de zijde die van de Aarde afgekeerd staat) nog steeds verlicht. Bij een maansverduistering staat de maan met de verlichte zijde naar de Aarde toe en is de voorkant (de naar de Aarde toe gekeerde zijde) verlicht tot de Aarde er tussen in komt.

Bij nieuwe maan is er dus nog steeds een zijde verlicht (die kan zie je alleen niet zien) en bij een maansverduistering is ook de normaal verlichte zijde donker en is dus de gehele maan onverlicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De nieuwe maan is als de maan precies tussen de aarde en de zon staat, is alleen de schaduwkant van de maan waar te nemen. De maan is dus feitelijk niet te zien.

Een maansverduistering doet zich voor wanneer de zon, de aarde en de maan op één lijn staan met de aarde in het midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nieuwe maan zien wij de onbelichte kant van de maan, de maan draait in ong. 28 dagen om zijn baan, dus gedurende een nacht verandert die positie maar een zesenvijftigste deel.
Bij een maansverduistering staat de maan in de schaduw van de Aarde. De Aarde beweegt met een snelheid van zo'n 53.600 km/u om de Zon.
Als de maan achter de Aarde zit en de diam. van de Aarde is 12.756 km en die van de maan 7.476 km dan doet de Aarde er maar ruim tien minuutjes over om van het laatste snippertje zonlicht op de maan naar het eerstvolgende snippertje te reizen