Hoe kan het dat ruimtevaartuigen zich kunnen voortbewegen in het luchtledige?

Er is immers geen weerstand in de ruimte dus ook niets waar zo'n schip (met behulp van wat dan ook) zich tegen af kan zetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (8)

Dit is omdat raketten materie uitstoten waar de raket zich wel op af kan zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kort maar krachtig. +1
Ga eens op een skateboard staan, en gooi een zwaar voorwerp zo hard mogelijk ergens heen (in de lengterichting van het skateboard, dus "vooruit" of "achteruit"). Je zult zien dat je zelf de andere kant op beweegt.

Je kunt hetzelfde proberen op een bureaustoel met wieltjes. Of door in een bootje te gaan zitten.

Een raket werkt op dezelfde manier. Door brandstof met zo hoog mogelijke snelheid weg te spuiten, zal de raket de andere kant opgaan.

Newton noemde dit aktie = -reactie . Tegenwoordig spreken we eerder van de wet van behoud van impuls, maar dat komt op hetzelfde neer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je dat makkelijker vindt, kun je het ook anders voorstellen.

De uitlaat van een raketmotor heeft de vorm van een omgekeerde koffiemok. In die koffiemok verbrandt de brandstof. Daardoor ontstaat in die koffiemok een gas dat een enorme druk heeft.

Dat gas drukt tegen de linkerwand van de uitlaat, en ook tegen de rechterwand; en wel met dezelfde druk, dus zolang de uitlaat stevig genoeg is, heeft dat geen effect, omdat de druk naar links en de druk naar rechts elkaar opheffen.

Hetzelfde voor de voorwand en de achterwand van de koffiemok: ook daarop wordt druk uitgeoefend, en ook die drukken zijn even groot maar tegengesteld gericht, en heffen elkaar dus op.

Maar dan: de bovenkant en de onderkant.

Het gas druk heel hard tegen de bovenkant van de omgekeerde koffiemok. Het gas kán niet tegen de onderkant van de koffiemok drukken, want er is geen onderkant: de uitlaat is aan de onderkant open.

Die twee drukken heffen elkaar dus *niet* op. Er is dus wél een druk omhoog, maar géén druk omlaag. Netto is er dus een druk omhoog; die stuwt de raket voort.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog vergeten:

Wanneer een raket in de ruimte eenmaal snelheid heeft, zal hij nergens door worden afgeremd. Hij zal dus zijn eenmaal verkregen snelheid behouden, ook als je de motor uitzet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een raketmotor heeft geen lucht nodig om zich tegen af te zetten. De raket is te beschouwen als een vat wat onder druk staat, naar alle kanten oefent de druk een even grote kracht op de wanden uit. Als het vat gesloten is zijn de reactiekrachten naar alle kanten even groot en is de zaak in evenwicht.
Zodra er aan een zijde een opening is is er op die plek geen reactiekracht, aan de overzijde is het vat wel dicht en daar is die reactiekracht dus wel.
Het gas drukt dus harder tegen de dichte dan tegen de kant met het gat en dus zal het vat zich van de opening af bewegen, voila het principe van de raket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bemande ruimtevaart wil zeggen, ruimtevaart waarbij bemanning aan boord is. Bij bemande ruimtevaart is er bemanning aanwezig op het ruimteschip om alles te controleren en in goede banen te leiden. Voor de rest gaat bijna alles automatisch. Wanneer er iets fout gaat met de computers is er altijd bemanning aanwezig om het op te lossen. Ook houdt de bemanning contact met de mensen op de grond. Ze vertellen precies wat er gebeurt daarboven. Bemande ruimtevaart heeft twee grote nadelen; het is heel duur, en het brengt veel risico met zich mee. Een belangrijk voordeel is, dat mensen slimmer zijn dan computers. Bemande ruimtevaart is nodig voor wetenschappelijk onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Hier gaat het dus totaal niet over.
Cryofiel
14 jaar geleden
@mh75, inderdaad. @babyfaced, je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft, maar je geeft geen antwoord op de vraag. Als ik een antwoord zou schrijven over het nut van goede schoenen bij het lopen van een marathon zou ik ook gelijk hebben, maar ook geen antwoord geven op deze vraag.
Wat een lange antwoorden. Het kan veel simpeler.

Een raketmotor gooit per tijdseenheid een hoeveelheid materie naar buiten. Hiervoor is een kracht nodig. Deze kracht werkt in de richting van de raketstraalstroom. Daar Newton stelt in zijn 3e wet dat er voor elke kracht een gelijkwaardige en tegenovergestelde reactiekracht is, zal er ook een kracht zijn die in de tegenovergestelde richting werkt. Deze kracht zorgt conform Newton's 2e wet (F=m*a) dat het ruimtevaartuig waaraan de raket vastgemaakt is met een bepaalde versnelling zal gaan bewegen.

Er is geen medium nodig om je ergens tegenaf te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lichaam dat in beweging is wil in beweging blijven.Er is een uitwendige kracht nodig om het van richting te doen veranderen.(de traagheidswet van galilei-newton)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden hierover van iedereen zijn goed.Alleen het voortbewegen moet je je niks van voorstellen.Als de raket eenmaal zijnsnelheid heeft , drijft hij slechts voort in een ruimte zonder weerstand.ruimte schepen zullen nooit zo spannend te besturen zijn als in starwars met scherpe bochten en loopings.In het echt gaat de besturing zeer traag en voorzichtig met korte vuurstoten van kleine stuur raketjes.
En het koppelen met andere raketten gaat zo traag als dikke stroop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet !!!

Je kunt jezelf niet afzetten aan niks, je ziet op tv dat het wel kan ( ja je ziet het op tv) en je leest in een boek dat het kan.

Laten we een ruimteschip vergelijken met een goudvis in een kom.

De kom = De aarde
De vis = De ruimteschip
Het water = De lucht
De lucht = De ruimte.

Als de vis genoeg vaart maakt in het water, kan die dan nog verder zwemmen in de lucht als die uit de kom springt?

Nee, want de vis kan zichzelf niet afzetten aan de lucht. Net als een ruimteschip niet met brandstof kan afzetten aan een vacuüm ruimte met niks.

Als een ruimteschip het wel kan, breekt het 1 wet van Newton (Newton's laws of motion)

Mijn reactie spreek de theorie van wetenschappers tegen, maar is in praktijk te testen met vacuüm ruimtes.

Theorie is nog geen feit of praktijk.
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
-min Er zijn wel twee delen materie.
Het ruimteschip en de brandstof die het ruimteschip verstookt.
Overigens is dit in de praktijk al lang bewezen. Maar ik gok dat je met zo'n antwoord ook gelooft dat de maanlanding nep is?!