De aarde wordt door de toename van het aantal mensen en dieren zwaarder. Heeft dit wel of geen invloed op de positie van de aarde in het heelal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (10)

Niet zolang er nog steeds mensen en dieren doodgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je uitgangspunt klopt niet. Hij wordt niet zwaarder. Erger nog: hij heeft geen gewicht.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
héél scherp ;)
Maar de massa kan wel veranderen, toch?
Correct me if I'm wrong!
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen gewicht? Hoe kan dat? (Ik ben wel een A-type).
AWM
14 jaar geleden
Op welk weegschaaltje wou je hem leggen dan? En welke zwaartekracht moet daarbij aan hem trekken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat ik echt teveel een A-type ben, deze discussies gaan mijn begrip te boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Solange:
Elk materiaal in 't heelal trekt elk ander materiaal aan.
De aarde wordt aangetrokken door andere hemellichamen.
T.o.v. die andere hemellichamen zou je kunnen zeggen dat er zwaartekracht is, net zoals iemand die uit een vliegtuig springt ook onderhevig is aan de zwaartekracht van de aarde.
Of mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Iris09: Er zit een subtiel verschil tussen massa en gewicht. Iets heeft alleen gewicht in een omgeving met zwaartekracht. Een astronaut in de ruimte is gewichtloos. Dat verandert verder niks aan zijn massa.
Meestal wanneer mensen vragen naar het gewicht van de Aarde bedoelen ze de massa. Een enkele keer daadwerkelijk gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!
Het gewicht van de aarde verandert niet. Alles nieuwe dingen op aarde worden onttrokken aan oude stoffen die al op aarde aanwezig waren. Mensen en dieren groeien omdat ze eten, dit eten komt uit de aarde. Bovendien is dit gewicht te verwaarlozen met het totale gewicht. De aarde kan alleen zwaarder worden door stoffen uit de ruimte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen alle mieren zijn al zwaarder dan alle mensen. dus dat klopt ook niet echt.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/aarde-zwaarder-mensen.12519
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat op aarde is, was er al met uitzondering van zo af en toe een meteoriet die de atmosfeer binnenvliegt.
Als een boom groeit, dan wordt de boom wel zwaarder maar dat gewicht komt uit de lucht (daar wordt koolstof uit kooldioxide gehaald) en uit de bodem (water en andere stoffen).
Hetzelfde gaat voor mensen: die krijgen hun gewicht niet van spullen die niet van de aarde af komen, maar gewoon van het eten dat op aarde groeit. En wat er op aarde groeit, groeit net als de boom door opname van bodemstoffen en koolstof.
Oftewel: het gewicht (eigenlijk: de massa) van alles wat er op aarde is, blijft gelijk.

Daarom wordt de positie van de aarde in het heelal niet aangetast simpelweg door toename van de bewoners.
14 jaar geleden
Je zit compleet mis met je aanname. Zoek ook even op deze website. Soortgelijk visserslatijn staat wel meer op de website.

De aarde heeft een bepaalde hoeveelheid materiaal. En op eventuele meteoor inslagen, satellieten, raketten ed na, verandert daar niets aan. Mensen dieren, planten ed ontstaan niet uit het niets, maar verbruiken grondstoffen van de aarde om te ontstaan, groeien, voortplanting ed. Dus verandert het gewicht niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde wordt niet lichter of zwaarder.Alle mensen en dieren bestaan zo wie zo voor 65% uit water,Als mensen gecremeerd worden zijn een paar kilo stof over , mineralen die ooit door eten in het lichaam gekomen zijn en dat keert gewoon terug naar de aarde.Er ontsnapt wel een beetje waterstof door de zonne wind uit de bovenlagen van de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want er gaan mensen dood dus het gewicht blijft het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is helaas niet juist gesteld, in principe wordt alles op aarde continue gerecycled en blijft zowel de massa als het volume gemiddeld gelijk. De enige mannier dat onze planeet zowel in massa en volume toeneemt is door 'ruimtepuin". Dit ruimtepuin bestaat uit wat kometen en asteroïden en veel stof. Per dag ca. 6 ton. Echter er is nog een proces namelijk het verlies aan dampkring aan het heelal. Dit bedraagt ca. 10 ton per seconde. Per saldo zal de Aarde dan ook niet veel aan volume en massa toenemen c.q. afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las ergens dat er 120 ton per dag bij komt door meteorieten(stof).
Verder: als je 10 ton per seconde (864 ton per dag) afzet tegen 6 ton per dag, dan verliest de aarde dus 858 ton per dag. (Andere processen buiten beschouwing gelaten.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMM, grappig mijn bedrijfje is heet M&MM, maar dat terzijde. De zes ton per dag zijn cijfers van de NASA. Het verlies heb ik elders gevonden, echter dit betreft alleen de atmosfeer, op het totale gewicht v/d Aarde is dan ook dit te verwaarlozen, met dit verlies is ons zonnestelsel is al lang verdwenen voor onze atmosfeer is weggeblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overgens is het verlies aan atmosfeer 864000 ton per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde 864.000 ton per dag. Minus 6 = 863.994 ton per dag er af. Da's 315.000.000.000kg. per jaar (ff afgerond). De atmosfeer weegt 5.000.000.000.000.000.000.000kg. In dat tempo zou de atmosfeer in 16 miljoen jaar op zijn... Dus dat zal dan opgevangen (moeten) worden door 't verdampen van de vaste/vloeibare aarde...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de atmosfeer wordt continue aangevuld doormiddel van natuurlijke processen. (Opgestarte processen door de mens houd ik maar even buiten beschouwing).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De massa die uit de atmosfeer verdwijnt is voornamelijk waterstof dat ontstaat uit waterdamp. Het is dus niet zo zeer de atmosfeer maar meer de oceanen die langzaam verdampen.
Als er een nieuw iemand wordt geboren, moet mams eerst negen maanden flink eten. Het gewicht verplaatst zich hooguit, maar wordt niet meer.

Wellicht wel omdat E=mc², en als we meer energie (van de zon) op aarde krijgen. Daarnaast gaat de aarde steeds langzamer draaien, en komt daardoor steeds dichter bij de zon. Maar de zon verbrandt, en wordt ook steeds kleiner, waardoor we weer verder van de zon af komen te staan.

Het is best nog wel ingewikkelde materie....