Bestaat er een overzichtelijke (land)kaart van het heelal?

Ik zou graag een (land)kaart willen waarop heel overzichtelijk bv verschillende melkwegen staan, hoe de clusters heten waar die melkwegen zich in bevinden enz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Weet niet precies of het is wat je zoekt, maar Google earth kan dat. Of als je een smartphone zoek eens naar de app google skymap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de toevoeging 'overzichtelijke' is het lastig om hier een goed antwoord op te geven, want wat versta ik onder overzichtelijk en versta jij daar hetzelfde onder?

In ieder geval is wel getracht om het immense heelal in kaart te brengen. Al in 2006 is door wetenschappers veel tijd gestoken in het in kaart brengen van het nabije heelal, en dat was al een hele klus (zie bron). Helaas werken de linkjes die verwijzen naar het oorspronkelijke artikel en (niet onbelangrijk) het filmpje, niet meer.

Via de tweede link is te lezen dat er inmiddels een recentere versie van deze 3D-kaart beschikbaar is! Wat staat hier dan op?

"de nieuwe 2MASS Redshift Survey bestrijkt niet minder dan 95% van de ons omringende ruimte - de resterende 5% wordt aan het zicht onttrokken door naburige sterren en stofwolken in ons eigen Melkwegstelsel"

Of dat overzichtelijk is geworden is dus aan jou (zie afbeelding; te vinden ook via de 2e link). Ik denk dat dit het beste is wat er op dit moment te bieden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sterrenwachters b.v. in Leiden kan je een rondleiding aanvragen en allerlei vragen stellen.
Ik kan het je aanraden ik heb het ook gedaan en door de telescoop naar de maan en saturnus gekeken. Schitterend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS) dit is de nieuwste Universum kaart, ff op googlen... succses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wordt een behoorlijk grote kaart!
maar om zich enigszins te kunnen oriënteren kun je je voorstellen dat alle melkwegstelsels(Galaxies) in een soort groepen zitten en onze Melkweg zit dan in de Lokale Groep. deze clusters vormen met elkaar dan weer de zgn. Superclusters met daartussengrote leegtes, zo'n beetje als een spons.
in ieder geval worden er dagelijks nog nieuwe melkwegstelsels ontdekt:
http://www.eso.org/public/netherlands/news/eso1213/
veel plezier ermee!