Heeft reizen in de tijd invloed op levende dingen?

Ik lees de laatste Quest over tijdreizen. Ik snap een beetje hoe die theorie zit met die klok enz.
Maar is er ook onderzocht of een theorie wat tijdreizen zal doen met levende wezens?
Ik lees alleen over een klok, dus een ding die langzamer zal lopen als je op lichtsnelheid zit in de ruimte...
Maar een mens op die snelheid, zal die dan ook langzamer leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij reist al door de tijd. Je wordt continu ouder... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar een paar maanden ook iets in de Quest over gelezen en een paar keer een documentaire gezien op Discovery Channel. Het is in principe al mogelijk om door te tijd te reizen, en wel naar de toekomst. De eerste Russische man die de ruimte in vloog, leeft als het ware in de toekomst. Door de snelheid waarmee hij de ruimte in werd geschoten, verplaatste de aarde als het ware een stukje langzamer dan hij zich bewoog, waardoor hij iets in de richting van 0,001 seconde jonger is dan iedereen op aarde. Het is lastig voor te stellen, maar als je dus een bepaalde snelheid bereikt, ga je langzamer dan de tijd op aarde en kom je dus jonger terug op aarde dan de andere bewoners. Ik heb ook ergens gelezen dat als iemand in een ruimteschip reist met lichtsnelheid en je zou naar het einde van onze Melkweg reizen en weer terug, zou je bijvoorbeeld 15 jaar over de reis doen, maar op aarde is het dan al 40 jaar later. Ik weet niet precies de theorie erachter, maar hoe het op Discovery Channel eruit zag, zou het wel mogelijk zijn om in de toekomst te kunnen tijdreizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouder worden !!! Net als een eerdere opmerking . Wij reizen al .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hier eens kijken, en verder dan dat. Heeft mij wel wat wijzer gemaakt! http://www.youtube.com/watch?v=URrVi5zaLWc&feature=relmfu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nuttiger vraag is waarschijnlijk: heeft versnellen (continue een kracht ondervinden) invloed op levende dingen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"waardoor hij iets in de richting van 0,001 seconde jonger is dan iedereen op aarde" Volgens mij was 't nog veel minder :). "Ik heb ook ergens gelezen dat als iemand in een ruimteschip reist met lichtsnelheid en je zou naar het einde van onze Melkweg reizen en weer terug, zou je bijvoorbeeld 15 jaar over de reis doen, maar op aarde is het dan al 40 jaar later. " Hier zitten twee fouten in: ten eerste kan je de lichtsnelheid niet halen; ten tweede zou het reizen dan letterlijk GEEN tijd nemen (als het toch kon). Kon je de gehele reis met de lichtsnelheid reizen, dan duurt die reis naar het einde van de melkweg (en weer terug) 0 seconden (t.o.v. de aarde) voor de reiziger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 0,001 seconde was inderdaad nog minder, maar het principe geldt nog steeds :P Het draait hier allemaal om 'als', ik zeg ook niet dat we met lichtsnelheid kunnen reizen, maar als het mogelijk zou zijn, dan zou dat het geval zijn. Hoe bedoel je dat het dan 0 seconden reizen is? Licht doet er 8 minuten over om van de zon naar de aarde te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Licht doet er 8 minuten over om van de zon naar de aarde te komen." Die 8 minuten is alleen t.o.v. ons of t.o.v. de zon. Voor het licht'deeltje' zelf verloopt er geen tijd tijdens zijn reis van de zon naar hier.
Raar maar waar :).

Antwoorden (2)

De mens zal -vreemd genoeg zelf niets merken.
Hij leeft -voor zijn gevoel- net zo snel als wij alleen verschilt zijn leefsnelheid enorm IN VERGELIJKING met de onze.
SDus zelf ervaar je niet dat je langzaam ouder wordt of zo, alleen de tijd om je heen (voor alles wat een veel lagere snelheid heeft als jij) gaat gestoord snel.

Daarbij ga ik er van uit dat je de lichtsnelheid (zowat0 kunt bereiken.
Dat is echter theorie, zelfs met de sterkste aandrijfsystemen benader je de lichtsnelheid bij lange na niet.

Voorwerpen die zo een beetje de hoogste snelheid halen, zijn de fans in straalmotoren, dat zijn die grote schoepen die je ziet als je voor in de straalmotor kijkt.
De tips van deze schoepen halen een omtreksnelheid van 100 000 KM/h wat nog HEEL ver weg ligt van de pakweg 300 000Km/S (een factor 10 000 verschil ongeveer.

Toch kan men tijdverschil meten tussen iemand die vlak bij een pyramide (Egypte) staat tov iemand die bijvoorbeeld daar een paar kilometer uit de buurt is.
Dat tijdverschil is met atoomklokken aantoonbaar maar erg klein.

Onze tijdbeleving is dus puur relatief.
Zoals iedereen zijn eigen waarheid(sbeleving) heeft heeft ook iedereen met een sterk verschillende snelheid zijn eigen tijd.

Je hebt dus niet het eeuwig leven als je de lichtsnelheid haalt maar de tijd rondom je verstrijkt wel erg snel, de mensen die jouw (licht)snelheid niet hebben , zouden de beleving hebben dat je NIET ouder wordt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelheid is relatief. Of een mens t.o.v. de aarde nu stilstaat of er met 100.000 km/h langsvliegt, maakt helemaal niks uit. Stel je neemt die persoon die daar met 100.000 km/h t.o.v. de aarde door de ruimte schiet. Die persoon heeft evenveel recht om te zeggen dat de aarde 100.000 km/h beweegt t.o.v. van hem, i.p.v. andersom. Het enige verschil is de hoeveelheid massa (aarde versus langsvlieger).

Je kunt dus niet zeggen dat de één sneller of langzamer dan de ander beweegt. Daarom is er ook geen bevestigend antwoord op je vraag mogelijk.
Je kan alleen maar zeggen dat de één sneller dan de ander beweegt t.o.v. een voorwerp, bijv. de aarde.

Het is trouwens voor een klok (die massa heeft) helemaal niet mogelijk de lichtsnelheid te bereiken. Maar niet getreurd... Ook als je _bijna_ de lichtsnelheid bereikt t.o.v. de aarde door er heel snel vanaf te vliegen en dan weer terugvliegt, ben je eigenlijk naar de toekomst gereisd. De toekomst van de aarde tenminste! Andersom kan ook: je plakt een grote raket aan de aarde, je versnelt de aarde van een achterblijver af, en je versnelt de aarde weer terug naar die achterblijver. Nu is iedereen t.o.v. de achterblijver in de toekomst gereisd; de achterblijver (die geen versnelling heeft ondergaan tijdens het wachten) is in dit geval 'ouderder' geworden dan alle anderen op de aarde.

Vlieg je bijv. met 99,99% van de lichtsnelheid, dan duurt het vééél minder dan 1 jaar voor de vlieger om 1 lichtjaar te overbruggen (voor de achterblijver duurt het optisch gezien wel minimaal 1 jaar!). Toch is reizen naar andere sterrenstelsel niet bepaald eenvoudig; zelfs bij een continue versnelling van 5G ben je heel lang onderweg om in de buurt van de snelheid van het licht te komen. En bij hogere versnellingen kan je gewoon niet normaal meer leven. Een lanceerinrichting dwars door de maan is niet lang genoeg om je voldoende snelheid te geven om naar andere sterrenstelsels te reizen. Je moet dus energie zien mee te nemen bij het versnellen. En ook dat is eigenlijk onmogelijk. Uit de ruimte zelf kan je niet veel energie halen; die is immers bijna leeg (er is dus nauwelijks energie in te vinden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" En ook dat is eigenlijk onmogelijk. "
...was misschien wat te snel opgeschreven; het hangt er een beetje vanaf welke snelheid je wilt bereiken t.o.v. de achterblijvers. Maar die snelheid moet wel zeer hoog zijn, omdat we ook nog te maken hebben met het uitdijen van het heelal zelf. Die uitdijing is nl. ook erg snel. Bovendien gaat die uitdijing steeds sneller, zo is momenteel het vermoeden onder de meeste wetenschappers.