De Fermi-Paradox: In het hypothetische geval dat we niet alleen zijn in het heelal, waarom hebben we ze nog niet waargenomen?

Stel dat we 'niet alleen zijn', welke redenen zijn er dan waarom we onze mede-heelalbewoners nog niet gedetecteerd hebben?

Toegevoegd na 21 uur:
Hier heb je er al een paar: http://www.fermisparadox.com/Possible-answers-to-fermi-paradox.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn er wel. Waarom denk de mens dat zij alleen hier woont. Wel eens om je heen gekeken wat er hier nog meer leeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dichtstbijzijnde planeten waar leven mogelijk is zijn te ver weg voor ons om in de tijd die we nu bezig zijn om contact te leggen ook contact te kunnen krijgen. Verder kunnen zij verder of minder ver in ontwikkeling zijn waardoor het niet gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het geen hypothetisch geval is dat we alleen zijn in het hele universum!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je: hypothetisch gezien???? ;-)))))

Het beste antwoord

1. We zijn niet bij machte ze waar te nemen (bijv. omdat onze apparatuur niet geavanceerd genoeg is, omdat we zoeken op verkeerde plekken, omdat we niet weten waar we naar moeten zoeken, etc.)
2. "Ze" willen niet door ons gevonden worden, en zijn slimmer dan wij zodat ze zich kunnen verstoppen.
3. Aliëns zijn onzichtbaar, of niet door ons waar te nemen.
4. We nemen ze waar, maar weten dat zelf niet (ze zijn onder ons... aaaaaaarr)
5. Ze zijn nog veel verder weg dan wij denken.
6.

Nou ja, ik denk dat je wel een heel rijtje zou kunnen bedenken als je hier even over doorgaat. Vooral 's avonds, na een paar glazen wijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga door, ga door!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar is de wijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreken we een keertje af?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7. De tijd is er nog niet rijp voor. @Stip: als jij de wijn meeneemt!
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Briljant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoooneengast: en die van 0800-8002 komen van een net iets andere planeet? ;-)

Andere antwoorden (4)

misschien wel omdat er biljoenen planeten zijn in ons heelal. en dat wij tot nu toe van een stuk of miljard hebben bepaald of er leven op mogelijk is. oftewel, het heelal is zo uitgestrekt dat het haast onmogelijk is dat er GEEN leven is op een andere planeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem zeer regelmatig andere levensvormen dan de mens waar, dagelijks zelfs. En die wonen ook allemaal in dit universum. Ze zijn overal om ons heen, en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die nog nooit een van die vele levensvormen hebben gezien.

Of bedoel je medebewoners die NIET op aarde leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er wel ergens een of meerdere planeten zijn (of zijn geweest) die vergelijkbaar zijn met onze aarde. Maar zie het ook even in de tijd. Pas zo 'n 100 jaar geleden werden we ons bewust van radiogolven, en over niet al te lange tijd bestaat onze beschaving niet meer. Het zou wel heel toevallig zijn als die andere beschaving ook precies in deze periode zit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord getuigt van het beste inzicht in de materie.
Als je de eerste radiosignalen die de mens (onbewust) de ruimte in heeft gestuurt, voorstelt als een bol rondom de aarde, die zich steeds verder uitbreidt, dan is deze bol vergeleken bij ons eigen melkwegstelsel minuscuul te noemen. Een speldeknopje op deze schaal. Als je ervanuit gaat dat wij over een paar duizend jaar nog steeds bestaan, heeft deze bol dus een doorsnede van een paar duizend lichtjaar. En ook dat is nog steeds erg klein vergeleken bij alleen al de melkweg, laat staan het heelal. Dit vind ik vooral de beste reden. We kunnen ze simpelweg niet bereiken, volgens de wetten van einstein. +!
Vergelijk het heelal met een dun bevolkt gebiedsdeel waar nog geen vervoer of telecommunicatie is.

Jij woont daar in een huis, een paar honderd kilometer verderop staat pas het volgend huisje.
Jullie weten van elkander niet dat jullie er zijn.
Hoe groot acht jij dan de kans dat jij je buren tegenkomt, let wel je hebt geen vervoer en communicatiemiddelen.

Nog een stelling.
Toen ik een kleine jongen was, bestond mijn wereld alleen maar uit mijn dorpje en de daarnaast gelegen stad.
Ik wist nog niets van het bestaan van Amsterdam, Rotterdam enz af.
( Het punt waar we 100 jaar geleden waren)

Later toen ik groter werd, kreeg ik een fietsje.
Hiermee werd ook mijn horizon groter, en leerde dat er naast mijn dorp en de stad ook andere dorpen waren.
Ik had meer reikwijdte en kon dus verder wegkomen.
En we kregen televisie, wel 5 zenders nl1, nl2 en Duitsland 1,2 en 3.
Wow, nu ging er wel een hele wereld voor mij open.
Ik zag beelden uit een ver en vreemd land, duitsland.
Ik zag de beelden wel, maar begreep er niets van,
en ik kon er ook niet komen op mijn fietsje.

( het punt waar we nu ongeveer zijn )
Denk aan de maanreizen, foto's van onze zonnestelsel en het kleine stukje heelal wat we nog kunnen zien.

Nu hebben we inmiddels een auto en een kleurentelevisie, internet en telefoon en reizen de hele wereld af, iets wat voor mij toen als kleine jongen op de fiets onmogelijk leek.
Mijn reikwijdte is nu vele malen groter geworden dan toen ik op mijn fietsje reed.

( een punt ergens in de toekomst )

Onze reikwijdte is nu nog te beperkt, het fietsje en beperkte ontvangst op de tv.

Naar mate wij ons verder ontwikkelen, wordt onze reikwijdte groter en zijn we beter in staat om de signalen van voorbij de horizon te begrijpen.