Kan je de lichtsnelheid maar halen tot 299.999 km/sec.?

Mijn leerkracht vertelde dat de lichtsnelheid 300.000 km/sec. is, maar dat je ze maar kan halen tot 299.999 km/sec. Nu ben ik helemaal in de war, wat als je toch over die 299.999 gaat? Wat gebeurt er dan? Zeg me maar als ik iets fouts heb gezegd, want ik vind het nogal ingewikkeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ìs ook ingewikkeld.

Het beste antwoord

Om je laatste vraag te beantwoorden:

Daarover doen ook verschillende theorieen de ronde.
1. Je gaat gewoon freaky snel (zgn. Warp-snelheid), zo snel dat je onzichtbaar wordt (je kunt alleen iets zien als er licht op weerkaatst, dus als je sneller dan licht gaat ben je onzichtbaar);
2. Je kan in de tijd reizen (omdat je de grenzen va de eerste 3 dimensies 'overschrijdt', reis je in de 4e);
3. Je kunt stante pede, vrijwel zonder dat het tijd kost, verplaatsen tussen ver uiteen liggende punten (zgn. Wormholes);
4. (lijkt t meest waarschijnlijk) Het kost zoveel energie dat je materie dit niet kan bevatten en je valt uitelkaar (verdwijnen v structurele integriteit).
En zo zijn er vast nog meer theorieeen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niks, want dat kan niet. Althans, als we Einstein mogen geloven.

Tot heden is er niks ontdekt wat sneller dan het licht kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was laatst toch in het nieuws dat het waarschijnlijk wel kan?
fremar
12 jaar geleden
daar waren fouten met het GPS systeem geloof ik,vandaar de misrekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom kan het dan niet over 299.999 km/sec.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je in verhouding steeds meer energie nodig hebt om dichter bij die snelheid te komen. Vergelijk (zeer ruwe vergelijking): een auto met 100 PK haalt misschien zo'n 160 km/h. Stop je in dezelfde auto 400 PK en blijft het gewicht hetzelfde, dan kan de auto laaaaaang niet opeens 4x zo snel. Denk eerder aan bijv. 1,75x zo snel. Dit effect wordt steeds groter naarmate het om hogere snelheden gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei ooit al eens: Als ik met lichtsnelheid reis en ik hang uit mijn raampje en schiet in de rij richting een kogel af, dan gat die toch 'lichtsnelheid + kogelsnelheid?
Ik snap niet waaron dat niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of maak van die kogel een zaklamp. Die lichtbundel gaat dan toch 2 X zo snel?
Je kan 299.999 km/s niet halen, omdat de lichtsnelheid 299.792,458 km/s is.
Licht zelf heeft die snelheid wel, omdat ze geen massa heeft. Aan alles wat massa heeft moet oneindig veel energie worden toegevoegd om de lichtsnelheid te kunnen halen.
Om bijv. 299.792 km/s te halen is vééél meer dan 2x zoveel energie nodig die je nodig zou hebben om 150.000 km/s te halen.
Hier staan de benodigde formules:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht heeft wel degelijk een massa, een zeer lage massa maar wel èen massa! Zwarte gaten trekken bijvoorbeeld al het licht om hen heen naar binnen door een zeer grote zwaartekracht, vandaar dat deze gaten ook zwart zijn..
Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat deeltjes niet sneller kunnen dan het licht omdat er theorieën zijn die op dit principe bedacht zijn die onwaar zouden zijn als deeltjes wel sneller dan het licht kunnen. Het is nooit bewezen dat niks sneller dan het licht kan en dus is dit nog steeds de leidende gedachte binnen de wetenschappelijke wereld, maar dat betekent niet dat het niet kan!

Even een filosofisch uitstapje, het is haast onmogelijk om te bewijzen dat er geen deeltje is dat sneller kan dan de lichtsnelheid omdat er bijna oneindig veel deeltjes zijn die je op oneindig veel manieren kan beïnvloeden om sneller te gaan, wat veel makkelijker is, is om aan te tonen dat het wel kan door een deeltje sneller te laten gaan. Hier zijn ze dus ook hard mee bezig, en "ze" dachten laatst dat het gelukt was en een heel aantal theorieën dus verworpen konden worden, inclusief de relativiteits theorie van einstein, maar het gerucht gaat nu alweer te ronde dat er fouten waren gemaakt met de meetapparatuur, dit is echter nog niet bevestigd door de wetenschappers die met dit onderzoek bezig zijn.

Heleboel uitstapjes omdat het een donders interessant onderwerp is, in het kort: het zou niet mogelijk zijn om sneller te gaan dan het licht omdat er dan een heleboel theorieën die de werkelijkheid tot op zekere hoogte verklaren dan onwaar zouden zijn. Maar dit is in mijn ogen geen ijzersterk bewijs.