Hebben planeten van ons zonnestelsel ook een bepaalde kracht of op de aarde, net als de zon en de maan dat ook hebben?

De zon en de maan zorgen bijvoorbeeld voor eb en vloed, licht en warmte. Hebben planeten ook een bepaalde kracht of uitwerking op de aarde, zodat de aarde misschien zoetjes uit zijn baan om de zon word getrokken of dat we niet alleen maar door de zon bruiner worden, maar ook door andere straling. Of ontstaan er ziektes door straling, kracht of dergelijke invloeden van andere planeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Alle massa's oefenen kracht op elkaar uit, dus de zon op de aarde, maar ook de aarde op de zon, de aarde op jou en jij op de aarde. De sterkte van de kracht is echter afhankelijk van de massa en de afstand tussen de twee massa's. Kort gezegd: hoe groter de massa, hoe sterker de kracht, hoe verder weg, hoe kleiner de kracht.

Dus ja: de andere planeten hebben invloed op de aarde middels hun zwaartekracht. Deze is echter zeer klein, omdat de planeten relatief ver weg staan en bovendien veel kleiner zijn dan de zon. Maar de planeten hebben wel invloed op de baan van de aarde; de baan van de aarde zou iets anders zijn wanneer er geen andere planeten in het zonnestelsel waren.

Omdat zwaartekracht afneemt over afstand en toeneemt met massa, is de zwaartekracht van de planeten niet groot genoeg om de aarde bij de zon weg te halen. Ht hele zonnestelsel is nagenoeg stabiel. Natuurkundig gezien zou de aarde op een gegeven moment niet meer om zijn eigen as draaien, maar dat duurt zo lang dat voor die tijd de zon al lang tot rode reus is gegroeid en de aarde heeft verzengd en ook dat duurt nog even.

De zon is 'onze' bron van bijna alle straling. Goed, alle sterren die we kunnen zien, kunnen we zien omdat er straling (licht) de aarde heeft bereikt, maar deze hoeveelheden zijn verwaarloosbaar met de straling van onze eigen ster. Planeten zenden ook straling uit doordat er eerst straling van de zon op valt: die wordt geabsorbeerd en weer uitgestraald. De aarde doet dit ook. De straling heeft een andere, doorgaans lagere energie op het moment dat het weer door de planeet wordt uitgezonden. Als straling minder energetisch is, dringt het door minder dingen heen, dus je kan zeggen dat het minder schadelijk is voor mensen. Dus de straling die van onze eigen aarde komt, is niet schadelijk voor ons (terwijl directe zonnestraling dat wel kan zijn). De straling die op deze manier van andere planeten bij ons terecht komt, is wederom verwaarloosbaar (want erg ver weg) en doet dus ook niets met ons qua gezondheid.

Je kan ook redeneren: het zonnestelsel had al lang voordat de mens 'ontstond' de vorm die het nu nog heeft. De mens is geëvolueerd in deze omstandigheden en is er dus op 'gemaakt' om te overleven in dit stelsel. Dus ja, er is een kleine invloed vanwege de zwaartekracht, maar nee, met de mens zelf doet het weinig. Behalve dat het tof is om met eigen ogen de banen van Saturnus te zien door een telescoop en je je daarna heel klein en nietig voelt... :)