Wat moet je allemaal hebben om Astronoom te worden?

Wat moet je hebben gestudeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef je geen sorry voor te zeggen, helemaal niet erg.

Het beste antwoord

Je hebt de beste kans om een betaalde baan als astronome te krijgen als je gepromoveerd bent in de sterrenkunde of natuurkunde. Daarvoor moet je eerst VWO doen met veel natuurkunde en wiskunde, en daarna sterrenkunde of natuurkunde studeren aan de universiteit, en daarna promoveren in de sterrenkunde of natuurkunde aan een universiteit.

Engels is de voertaal van de internationale astronomie. De belangrijkste vakbladen zijn in het Engels geschreven, en ook op internationale congressen wordt Engels gesproken. Het is daarom een goed idee om op de middelbare school ook goed Engels te leren, als je in de astronomie wilt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

universitair diploma richting natuurwetenschappen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar goede ogen en een goed stel hersenen…

Wat diploma’s betreft: een opleiding sterrenkunde.
Deze wordt in Nederland op verschillende universiteiten in een aantal vormen aangeboden.
Bachelor opleidingen voor Natuur- en sterrenkunde worden gegeven op de VU, Radboud en de Universiteit Utrecht.
Bachelor Sterrenkunde wordt gegeven aan de universiteiten van Leiden, Groningen en Amsterdam.
Groningen en Leiden hebben ook een master in Sterrenkunde.
Een master Astronomy & Astrophysics wordt gegeven aan de Universiteit van Amsterdam
Radboud biedt een master aan in Physics and Astronomy
Allemaal op universitair niveau.
Sommige opleidingen worden alleen in het Engels aangeboden. Sowieso is de meeste vakliteratuur geschreven in het Engels dus je zal de taal vloeiend moeten beheersen.

Om aan een studie sterrenkunde te beginnen heb je voornamelijk een wiskunde knobbel nodig. Meer eigenlijk nog dan bij Natuurkunde. Ook een zekere affiniteit met computer en communicatietechniek is van belang omdat visuele observaties maar een relatief klein deel van sterrenkunde uitmaken. Werken met radiotelescopen (en daarmee ook de ruis van Aardse communicatiesystemen filteren) en computer simulaties zijn een veel groter deel.

Je kan over het algemeen ook goed doorstromen vanuit wiskunde, natuurkunde en astrofysica opleidingen naar een master in sterrenkunde.
Bronnen: