Zie het antwoord op deze vraag

http://www.goeievraag.nl/vraag/warm-ruimte.5264
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 kelvin

Temperatuur zoals wij die op aarde meten met een thermometer is een maat voor de bewegingsenergie van de gasmoleculen om ons heen. In de ruimte heerst een zeer extreem vacuum -- er is geen lucht -- dus is het ook lastig om 'de' temperatuur te meten. Komt een voorwerp in de zon, dan kan het fors opwarmen, maar komt het in de schaduw, dan kan het extreem afkoelen.
De laagste temperatuur die mogelijk is in het heelal is -273,15 graden Celcius onder nul, of te wel 0 Kelvin. Dit is het absolute nulpunt. Bij die temperatuur komen alle moleculen tot rust. Maar in de lege ruimte wordt die temperatuur niet bereikt. Er is nl. een stralingsveld overgebleven van de oerknal waaruit het heelal is ontstaan (de zgn. achtergrondstraling), en die komt overeen met een temperatuur van 3 Kelvin, of te wel 3 graden boven het absolute nulpunt. Dat zouden we dus de temperatuur van de ruimte kunnen noemen. Als we een voorwerp in de schaduw in de lege ruimte laten afkoelen, is dat de laagste temperatuur die het kan bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ruimte leeg is dan is er niets dat trilt dus is er geen temperatuur... Dus er is niets over te zeggen, de massa bepaalt of er temperatuur KAN zijn... De temperatuur die men zo kan meten is een paar kelvin, uit mijn hoofd 4 of 10 kelvin... Maar dat zegt niets en wil ook niets zeggen...
Als er werkelijk niets is ter plekke waar je meer (ook al vreemd, want jij bent er dan toch met je thermometer), maar stel dat het zou kunnen is er niets dat trilt, dus is er geen temperatuur...

En elders waar wel massa is, dan is het aan de soort van de massa hoe heet het is, een ster is heter dan een planeet enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is er 'donkere materie' op een plaats waar niks is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan...
In de ruimte waar ik me nu bevind, 22,1 graden celcius..