Stel dat Betelgeuse al is ontploft. Zou je dit dan met een hele sterke telescoop kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, of je door een telescoop kijkt of niet heeft geen enkel effect op hoe lang het licht van betelgeuse erover doet om ons te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet, dat snap ik juist niet. Je kijkt toch terug in de tijd wanneer je steeds verder weg kijkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik geef zelf het antwoord al, denk ik :)
Betelgeuse staat niet ver genoeg van ons af om bijvoorbeeld 2000 jaar terug te kunnen kijken.
Klopt dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, met een telescoop verplaats je jezelf niet dichterbij betelgeuse haha.
Je "vergroot" met een telescoop gewoon een stukje van je blikveld heel erg ver uit.
Daardoor kun je alleen maar meer licht zien. Je gaat niet terug in de tijd ;)
Juist doordat Betelgeuse ver weg staat, duurt het lang voor het licht ons bereikt. De Betelgeuse die wij NU zien door een telescoop is dus licht dat ons al bereikt HEEFT. OFtewel, dat is een X aantal jaar geleden verstrokken. En daarom zien wij Betelgeuse zoals hij een X aantal jaar geleden was.
Snapje?
Rieneke1
12 jaar geleden
duidelijke uitleg, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal denk ik even wat dingen door elkaar.
Hier op aarde zien we Betelgeuse zoals ie ongeveer 600 jaar geleden was.
Maar stel je zoomt er heel erg op in, dan verplaatst je 'oog' zich toch verder weg? En ben je op dat moment dus daar?
(logisch denken is niet mijn sterkste punt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoezo verplaatst je oog zich verder weg als je door een telescoop kijkt? haha.
het licht moet toch nog steeds van betelgeuse naar de telescoop reizen? En door die telescoop naar je oog? En dat duurt toch nog steeds 600 jaar? Die afstand verandert toch niet? Laat ik het anders zeggen: jij ziet betelgeuse door een telescoop niet zoals het er vanaf dichterbij uit ziet, jij ziet door een telescoop betelgeuse gewoon uitvergroot. Meer niet. Het is niet zo dat het licht van betelgeuse na 300 jaar midden in de ruimte ineens jouw oog tegenkomt als jij door een telescoop kijkt haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ja kon toch zo zijn :P
Dank je wel voor je uitleg, ik ben zeer geïnteresseerd in sterrenkunde maar door mijn gebrek aan logisch inzicht wat dit soort zaken betreft, begrijp ik het vaak niet zo goed. Jij hebt de boel weer wat helderder gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me trouwens best gaaf als mijn oog door de ruimte kon vliegen :) Wie weet wat ik dan allemaal tegen zou komen haha
Nee je kunt met een sterke telescoop niet 'verder' kijken dan met een minder sterke.

Toegevoegd na 1 minuut:
Licht reist met [hoe verrassend] de snelheid van het licht. Het maakt niet uit hoe je kijkt, hoe ver je 'inzoomt', het blijft tegelijkertijd aankomen op jouw positie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een telescoop vergroot alleen de details van het waargenomen licht dat bij de telescoop is aangekomen. Je haalt het licht niet dichterbij of iets dergelijks, dus je zou het niet eerder zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel inwendige veranderingen in een ster waarnemen voordat er aan het licht of de oppervlakte iets te zien is door het vrijkomen van enorme hoeveelheden neutrinos. In diepe goudmijnen zijn neutrinodetectoren die al signalen kunnen opvangen van een collaps voordat er iets te zien is.