De ruimte dijt uit, deze is vacuum, zou dit niet betekenen dat alles uit elkaar getrokken wordt zodat alles over een zo gelijkmatig opp. verdeeld is?

Ik bedoel, blijkbaar is zwaartekracht sterker dan dit fenomeen en kunnen dus planeten en sterren ontstaan. Maar zouden atomen onderling niet uit elkaar moeten worden getrokken, of zelfs subatomaire deeltjes? Of zie je dit verschijnsel (als je op aarde iets vacuum maakt dat het aan de randen van dit vlak gaat trekken) alleen omdat er plaatselijk onderdruk is ontstaan? En dat het dus niet gebeurt in de ruimte omdat daar geen onderdruk is omdat er (voor zover wij weten) niet iets is buiten de ruimte.
En zou de ruimte niet juist nóg verder vacuum trekken doordat hij uitdijt? (of is er in de ruimte juist bovendruk toz van een eventuele andere ruimte buiten de onze?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat de ruimte uitdijt zou juist betekenen dat de zwaartekracht te zwak is. Immers, de zwaartekracht zou juist zorgen dat het heelal steeds kleiner wordt (samentrekt).
Op dit moment is er overigens het idee (!) dat de ruimte allesbehalve vacuum is. We hebben nog niet echt een idee hoe het precies in elkaar zit.

Je opmerking over vacuum dat aan de randen trekt moet je anders zien. Als je een vat vacuum maakt, is het de lucht aan de buitenkant die naar binnen duwt. En niet zo zachtjes ook. Op elke vierkante centimeter drukt een kilogram lucht. Je realiseert het je niet dagelijks, maar een kubieke meter lucht weegt bijna 1,5 kilogram!

Wat ook lastig is voor te stellen dat er buiten de ruimte absoluut niets is. Ons heelal zit niet in een ruimte. Ons heelal IS de ruimte. Meer is er niet.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de ruimte allesbehalve vacuum is zou een hoop verklaren.
Maar hoe kunnen ze nou zeker weten dat ons helal de ruimte ís?
Reddie
12 jaar geleden
@jitskebak
Ik was wat stellig in mijn bewering, jitskebak.
De huidige opvatting is dat bij de oerknal zowel ruimte als tijd (de ruimtetijd) zijn ontstaan.
Het probleem is namelijk, dat als het heelal in een andere ruimte is ontstaan, je dan weer moet verklaren waar die andere ruimte dan weer vandaan komt.
Vandaar deze opvatting. Begrijpen doen we het niet echt met ons beperkte apenbrein.