Welke vorm heeft het universum;Maar alle planeten zijn rond of wat ovalig van vorm is het dan niet aannemelijk dat het universum ook die vorm heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Men gaat er van uit,dat het heelal een ellipsvorm heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, die foto is ellipsvormig, omdat dit een manier is om een bolvormig, driedimentionaal beeld, in twee dimensies af te beelden.
Wereldkaarten bijvoorbeeld hebben soms ook deze vorm. Maar dat wil niet zeggen dat de aarde zo'n ellipsvorm heeft. De vorm van dit plaatje heeft niets te maken met de werkelijke vorm van hetgeen erop staat afgebeeld. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legt u dan even uit, hoe het er wel uit ziet!
Bij ontstentenis van deze wetenschap, is de ene vorm net zo goed (of fout,als de andere).
Dit was een vraag die Poincaré zich vorige eeuw al stelde.
In het 'Vermoeden van Poincaré' (link.)
Zijn vermoeden werd enkele jaren wiskundig bewezen door een Russisch wiskundige Perelman (link2)
Het Universum is ovaal ....maar men kan het niet zien , men kent de grenzen niet , men weet niet hoe groot het is en men weet niet waar wij ons ergens bevinden in het Heelal ...(ergens centraal of ergens in een uithoek) , men weet wel dat het universum steeds groter wordt met een snelheid van het licht ( volgens sommigen nog vlugger)
De wel zeer omslachtige uitleg om dit verklaren vind je in de derde link. In eenvoudig geschreven taal en duidelijk.

Toegevoegd na 6 uur:
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-vorm-van-de-ruimte
Nu deze vraag is opgelost ...rijst een nieuwe vraag :
Waar is Perelman ?
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2006/augustus/Waar-is-Grisha-Perelman.html

Toegevoegd na 4 dagen:
Deze afbeelding nog uit vorige vraagstelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, Je haalt poincaré en perelman terecht aan, maar dat het universum ovaal van vorm is, of men dat nu kan zien of niet, staat nergens, en dat hebben poincaré en perelman ook nooit beweerd.
Alleen dat elke gesloten ruimte "homotoop" is aan een 3-sfeer. Misschien kun je er een ovaalvormige weergave van geven ja, maar dat is iets anders dan dat het ook daadwerkelijk ovaal van vorm is. Bijzonder hoe je wel relevante bronnen aanhaalt, maar de materie niet lijkt te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha de minnetjesman is er weer.
Ik heb een illustratie toegevoegd die dit visueel poogt te verklaren
En begrijpen ...ik tracht Perelman te begrijpen....in hoeverre ik hem begrijp is iets anders