Kunnen mensen zich in de ruimte voortplanten en bevallen?

Zo ja, wat word er als geboorteplaats geregistreerd als het kind weer op aarde is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nasa doet daar heel geheimzinnig over dus als het al kan zullen er wel haken en ogen aanzitten

Het beste antwoord

Er is geen reden waarom mensen zich in de ruimte niet zouden kunnen voortplanten. Bevallen, opgroeien - alles zou moeten kunnen.

Of dat ook kan in *gewichtsloosheid* is een heel andere vraag.

Gewichtsloosheid heeft een enorme invloed op de volwassen mens. Die invloed is intussen redelijk bekend. De invloed van gewichtsloosheid op de foetus, op de zwangere moeder, en op de pasgeboren baby zijn echter totaal onbekend. Het is zelfs onbekend of een embryo zich überhaupt kan ontwikkelen in gewichtsloze omstandigheden.

Na de geboorte ontstaat er sowieso een probleem. Een volwassene kan de nadelen van gewichtsloosheid nog enigzins compenseren door een paar uur per dag (!) op een loopband te rennen terwijl hij door elastieken op die loopband wordt getrokken; bij een baby zal dat toch wat lastiger zijn, om het eens voorzichtig uit te drukken.

Gewichtsloosheid is dus voorlopig een onoverkomelijk probleem, waarbij we zelfs niet weten hoe groot het probleem is, en het onethisch is om dat te proberen.

Maar niet overal in de ruimte is gewichtsloosheid.

In een baan om de aarde zou je een ruimtestation kunnen maken dat bestaat uit twee losse woonmodules die met een lang touw aan elkaar vastzitten. Die twee woonmodules kunnen dan om elkaar heendraaien, waarbij ze bij elkaar worden gehouden door het touw. Als het touw lang genoeg is en de draaisnelheid goed wordt gekozen, worden de bewoners tegen de buitenkant van hun woonmodule gedrukt (die daarmee automatisch de "vloer" wordt); dit is bijna niet te onderscheiden van normale zwaartekracht. In zo'n situatie gaan sex, zwangerschap, bevalling en opgroeien precies zo als op aarde.

Een andere mogelijkheid is een kolonie te stichten op een planeet die de juiste zwaartekracht heeft. Ook op zo'n planeet zijn voortplanting en bevalling geen enkel probleem.

--

Samenvattend: het is niet de ruimte die een probleem vormt, het is het gebrek aan zwaartekracht dat van belang is. Daar is op bovenstaande twee manieren iets aan te doen.

Toegevoegd na 21 minuten:

Voor het bepalen van de geboorteplaats moeten eerst de wettelijke regels hieromtrent worden bedacht. Daar is nu nog niets over te zeggen.

Dat zelfde geldt voor het staatsburgerschap van de baby.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De invloed van gewichtsloosheid op de foetus [...] zijn echter totaal onbekend." Totaal onbekend is hierbij misschien een overstatement; gedurende de initiële celsplitsing van een bevrucht ei is de zwaartekracht van belang om een juiste oriëntatie mee te geven aan de interne chemie van de cel. Als dit proces wordt verstoord, zal het embryo zich niet behoorlijk kunnen ontwikkelen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Ik was niet specifiek genoeg. Ik had misschien beter kunnen schrijven:
"Dát gewichtsloosheid invloed heeft op de ontwikkeling van de foetus is bekend. Het is uitermate aannemelijk dat die invloed zeer groot zal zijn, wellicht levensbedreigend. De precieze manier waarop de ontwikkeling van de foetus wordt beïnvloed is echter niet bekend."

Andere antwoorden (2)

Nee dit is niet mogelijk aangezien je in de ruimte een ander zwaartekracht hebt. In een omgeving zonder zwaartekracht heb je meer last van misselijkheid. Hierdoor heb je ook niet snel zin in sex. Ook transpireren mensen veel en tijdens de sex zou je dan omringd worden door zwevende zweetdruppels. Je hebt ook last van een lagere bloeddruk in de ruimte, dus wordt het ook moeilijk voor de mannen om een erectie te krijgen. Mannen hebben ook een verlaagde niveau van testosteron en libido in de ruimte.

Dit is niet alles. Elke beweging die je maakt kan je steeds een andere kant opsturen. Er is geen massa die je tegenhoudt, dus je kunt makkelijk weg zweven naar de andere kant van de kamer.

Bevallen in de ruime zal ook moeilijk zijn aangezien de moeder de baby uit haar buik perst met behulp van zwaartekracht. En zelfs voordat er een baby wordt gemaakt moeten er cellen worden gemaakt en daarvoor heb je ook een ´aardse sfeer´ voor nodig. Een baby geboren in de ruimte heeft grote kansen op misvormingen. Vooral door botten die niet zo stevig zijn net als hier op Aarde.

* Er zijn bepaalde bronnen die melden dat er een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar aangezien er zoveel problemen zijn zie ik er geen verandering in komen in de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met wat kunst- en vliegwerk (vanwege het ontbreken van zwaartekracht) ZOU je in theorie gewoon zwanger kunnen worden in de ruimte. De kans op problemen en complicaties is echter dermate groot, dat dat volslagen onverantwoord is, en geen mens in zijn volle verstand het ook maar zal overwegen. (En astronauten zijn in de regel niet de domste mensen). Je mag zelfs niet de ruimte in als je al een heel klein beetje zwanger zou kunnen zijn.

Je vervolgvraag is dus volstrekt irrelevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mochten we in de toekomst dusdanige ruimtebasis hebben aangelegd dat langer verblijf daar mogelijk is zonder de nadelen van de verminderde zwaartekracht en de andere luchtsamenstelling en dergelijke, dan zal dat zeker gaan gebeuren. Het ruimtestation in kwestie zal dan de geboorteplaats zijn. Wel erg theoretisch en nog verre toekomst, maar wie weet.