Tussen alle planeten is de afstand 2x tot de voorganger, vanaf de zon. Bij mars en jupiter is deze 4x zo groot. heeft er een planeet tussen gestaan?

Mercurius staat op 0,4 astronomische eenheid (AE = gemiddelde afstand aarde-zon).
Venus op 0,7.
Aarde op 1 (duh!)
Mars op 1,5.
Jupiter op 5,2.
Saturnus op 9,5
Uranus 19,6
Neptunus op 30.

Je eerste veronderstelling is dus al incorrect; niet tussen alle planeten is de afstand tot de zon 2x die van de voorganger. De aarde zou dan op ongeveer de positie van Mars moeten staan, bijvoorbeeld, en Neptunus zou ook verder weg moeten staan (ten opzichte van Uranus, los van het feit dat verschuiving van de planeten ervoor zou zorgen voor een nog verdere verschuiving naar achteren). Op basis van een incorrecte aanname valt er dus sowieso niet iets te zeggen over hoe de zaak zou moeten zijn.

Los daarvan, een stukje geschiedenis:

Pluto is niet de enige ex-planeet in ons zonnestelsel. Tussen Mars en Jupiter heeft ook Ceres een poosje die status gehad, totdat men allerlei ander klein gruis in die regio ontdekte, waarop Ceres de status van planeet weer kwijtraakte; het bleek, net als bij Pluto het geval was, gewoon te gaan om een van de grootste objecten in zijn categorie.

Zover mij bekend is, wordt er aangenomen dat er zich tussen Mars en Jupiter nooit een planeet heeft bevonden, omdat de relatief sterke zwaartekracht van Jupiter een verstorend effect zou hebben gehad op de mogelijke formatie van een planeet in die contreien. Maar er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die het aannemelijk vinden dat het wel degelijk gaat om de resten van een voormalige planeet.

Persoonlijk vind ik de eerste positie waarschijnlijker, omdat de destructie van een planeet ook weer een zeer spectaculair evenement benodigd (een immense inslag), terwijl het niet vormen van een planeet minder extra aannames oproept.

Dit is een discussie die bestaat en niet beantwoord is. In de jaren 60 zijn hier diverse publicaties over geweest. Echter, zekerheid over het al dan niet missen van een planeet is er niet.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Phaeton_%28hypothetical_planet%29

Nee of dit is nog niet ontdekt. T
Maar tussen deze planeten zit wil een cirkel van allerlei ruimteafval. Ik denk dat je die "vermiste planeet" of hoe je hem/haar ook mag noemen kunt vervangen door deze cirkel of meteorietengordel.

Meteorietengordel moet planetoïdengordel zijn.
Daar heeft inderdaad een planeet gestaan, maar die is in brokken gevallen, die nu nog rond de aarde draaien.
We noemen die de planetoïdengordel.

Toegevoegd na 54 seconden:
Edit: rond de zon draaien.
Heb je een bron?
Blijkbaar is er een nieuwe theorie. Wat ik scheef is schoolkennis van 40 jaar oud.
Tussen Mars en Jupiter is er de zogenaamde asteroïdengordel .Er zijn geen aanwijzingen dat daar ooit een planeet heeft gestaan , maar vele astronomen denken dat daar een planeet zou moeten staan. Maar die het net niet gehaald heeft ...het materiaal is niet samen geklit en de brokstukken hebben als planetoïden ( volgens de nieuwe naamgeving zitten er dwergplaneten (oa Ceres) tussen ...dus toch planeetjes ) en asteroïden , meteorieten en stofdeeltjes...die een elk een baan hebben tussen Mars en Jupiter.
De grotere afstand tussen Mars en Jupiter hoeft niet per se op een ontbrekend hemellichaam te wijzen.
De afstanden tussen bijv. Jupiter en Saturnus zijn nog groter....tussen de buitenste planeten ...nog eens groter.
Dat er in een ver verleden belangrijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden in de zones tussen de planeten is een feit , maar op dit moment moeilijk te achterhalen .
Hier en daar heeft men een wetenschappelijke consensus bereikt . Zo zou de baan van Uranus en Neptunus geswitcht zijn. De meeste hypotheses over gebeurtenissen tussen bijv. Mars en Jupiter zijn nog weerlegbaar ....dus van weinig wetenschappelijke waarde.

Toegevoegd na 1 uur:
Meer dan honderd jaar geleden dachten sommige wetenschappers dat waar nu de asteroïdengordel is ooit een planeet zou geëxplodeerd zijn; Maar die stelling is nu totaal voorbijgestreefd ...wordt nu afgedaan als onzin.

Toegevoegd na 1 uur:
heb hier nog een link gevonden: